„Lidé nakupují méně a vybírají levnější zboží, zkrátka šetří,“ říká Petr Král z obchodu Mall.cz 

Prodejů po internetu se však podle něho tyto špatné zprávy netýkají. Nevykazují totiž žádné dramatické poklesy, naopak, v mnohých případech dokonce rostou.

„Ač to možná zní paradoxně, tržby internetových obchodů zaznamenávají výrazný růst právě proto, že lidé šetří a zároveň neupřednostňují cenu na úkor kvality,“ vysvětluje Král. Mall.cz zvýšilo své maloobchodní tržby za uplynulé čtvrtletí o 97 procent.

Podle Krále tak v Česku panuje podobná situace jako v Americe, kde nedávno zveřejněné výsledky amerického internetového maloobchodu Amazon.com ukázaly, že spotřebitelé jsou ochotni utrácet na internetu i v době krize. A mnohdy dokonce více než před ní. Amazon.com zvýšil čtvrtletní zisk o 62 procent na 199 miliónů dolarů (cca 3,4 miliardy Kč).

Stále o desítky procent nahoru

Růst navzdory krizi potvrzují i další internetoví prodejci, a to například u dětského zboží, hraček či elektra. „Krizi sice pociťujeme různě podle druhu zboží, ale celkově můžeme říci, že meziročně elektronický obchod pořád roste v řádech několika desítek procent. Růst je tedy pomalejší než v minulých letech, protože to jsme dosahovali meziročního růstu i více jak osmdesáti procent, i tak je ale pořád velmi významný,“ konstatuje Jiří Navrátil, ředitel internetové divize společnosti Datart.

Lednice jdou, počítače ne

Velmi dobře se podle něho přes internet prodává velká bílá technika, jako pračky, myčky, lednice, sušičky a také televize. Naopak se na e-shopu Datartu zpomalil či zastavil růst prodejů počítačů a s ním souvisejících produktů.

Miliardové obraty

Špatně si nevede ani holding společností Kasa.cz a Obchodni-dum.cz. Namísto stabilního meziročního růstu ve výši deseti až třiceti procent, jak tomu bylo v posledních letech, sice letos poprvé v historii zaznamenal snížení obratu o zhruba pět procent, nicméně podle své marketingové manažerky Jitky Součkové se očekává, že jim předvánoční období tento pokles nahradí.

Díky tomu holding odhaduje, že by mohl dosáhnout stejného obratu ve výši 2,2 miliardy korun jako v předchozím roce. „V porovnání s kamennými obchody nebyl propad nijak dramatický,“ dodala Součková.

„Vánoce pro nás obvykle představují čtvrtinu celého obratu. Předpokládáme, že se zvýší i prodej zbytného zboží, jako jsou mobily či počítače, o které nyní není zase až tak velký zájem,“ vysvětluje Navrátil.

Nejen nízká cena, ale doprava a instalace

Zatímco dříve byl internetový prodej charakterizován nejčastěji nízkou cenou nabízeného zboží a jakýkoliv servis byl spíše výjimkou, dnes už tomu u mnohých obchodníků na síti tak není. Cena sice stále hraje podstatnou roli, ale už i internetoví prodejci poskytují dopravu, instalaci a předvedení zařízení, které u nich zakoupíte.

„Nejdeme cestou nejnižších cen. Raději než snížit cenu o sto či dvě stě korun, máme nabízenou věc o pár desítek korun dražší, ale zdarma nainstalujeme a ukážeme, co umí,“ říká ředitel e-shopu Datartu Navrátil.

Nákupní portál Obchodní-dům.cz například zaznamenal vysoký nárůst poptávky po tzv. komfortní dopravě „za stovku“, v rámci níž se zákazníkům dostane ze strany řidiče pomoci při přesunu zboží do bytu, a to i v případě vyššího patra, i asistence při vybalení a kontrole zboží a vyřízení veškerých dokladů, včetně nákupu na splátky.

Zboží je vždy doručeno v předem dohodnutý čas a objednat lze i odvoz obalů nebo vysloužilého výrobku. „Ve srovnání s předchozím rokem využilo komfortní dopravu téměř o 250 procent zákazníků více. Nejčastěji jsou tímto způsobem distribuovány pračky, ledničky a myčky, tedy velké domácí spotřebiče,“ uvedl Petr Šebek, ředitel portálu Obchodní-dům.cz.

Rozšířená záruka

Meziročně o dvacet procent více zákazníků e-shopu Obchodni-dum.cz využilo i služeb rozšířené záruky, v rámci níž prodejce v případě záruční opravy zdarma zapůjčí náhradní produkt. Nejčastěji se rozšířená záruka využívá na automatické pračky, dále kombinace chladničky s mrazničkou, myčky nádobí, vysavače a espressa.

„Občanským zákoníkem je stanoveno, že záruční oprava musí být provedena nejpozději do 30 dnů. Autorizovaná servisní střediska jednotlivých značek sice často výrobek opraví rychleji, nelze s tím však počítat. Cena rozšířené záruky se pohybuje dle typu spotřebiče mezi 99 a 299 Kč, což představuje relativně nízkou částku oproti problémům, které vzniknou domácnosti, když jim na dobu celého jednoho měsíce chybí lednička, pračka či jiný často používaný spotřebič,“ řekl Petr Šebek.

Nakupující také častěji využívají možnosti odstoupení od smlouvy až do nadstandardních 30 dní, a to i pro právnické osoby, a výměnu reklamovaného zboží za nový kousek, pokud k reklamaci dojde do 30 dní od zakoupení produktu.