Hlavní obsah

České aerolinie neprodáme, rozhodla vláda

Novinky, toh

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

České aerolinie nebudou prodány. Rozhodla o tom vláda během svého pondělního zasedání. Jediným zájemcem bylo konsorcium Unimex Group a Travel Service. Za dopravce, který je v těžké ekonomické situaci, nabízelo miliardu korun. Podle ministra financí Eduarda Janoty rozhodlo o tom, že privatizace nebude dokončena, hned několik kritérií.

Foto: Michaela Říhová, Právo

Ministr financí Edurad Janota

Článek

K zamítnutí plánu privatizace přispělo například to, že konsorcium chtělo zaplatit za aerolinky ve čtyřech splátkách, a to se splatností do roku 2013. Unimex také prý odmítl například zaplatit 20miliónovou kauci či požadoval prodloužení smlouvy s pražským letištěm do roku 2015.

Odborníci původně odhadovali, že za ČSA by stát mohl inkasovat až 4,5 miliardy korun. Jediný zájemce konsorcium Unimex Group a Travel Service však nabídl miliardu korun, a to ještě s podmínkou, že ČSA by převzalo bez dluhu. Kapitál firmy byl v pololetí -1,2 miliardy korun. Právě to, že stát by musel dorovnat záporný kapitál společnosti, patřilo mezi jeden z argumentů, proč ČSA neprodat.

Janota dodal, že s tímto postupem souhlasili všichni přítomní ministři.

Foto: Petr Josek, Reuters

Aerolinky zatím budou spolupracovat se společností Letiště Praha, která provozuje Ruzyni. Janota však zdůraznil, že nejde o fúzi, proto by Česku neměla hrozit arbitráž. Janota zdůraznil, že v ČSA bude nadále probíhat restrukturalizace, během ní bude docházet k majetkovým přesunům s letištěm. Cílem je, aby firma byla do budoucna soběstačná a provozuschopná.

Již v pátek přistoupili piloti na snížení svých platů o třicet procent. Zbytek personálu bude mít nižší mzdy o deset a patnáct procent. [celá zpráva]

Zájem měli původně i Rusové

Do privatizace aerolinek se původně přihlásila kromě Unimexu ještě společnost Darofan z ruské skupiny Aeroflot. Tu však společně s firmou Odien vláda vyřadila. Ve druhém kole byly ještě Air France-KLM, ty však nabídku nakonec stáhly. [celá zpráva]

Své rozhodnutí tehdy zdůvodnily špatnou situací v leteckém trhu.

Kromě ČSA se s finančními problémy potýká mnoho aerolinek po celém světě. Nízkonákladové SkyEurope dokonce na začátku září zkrachovaly. [celá zpráva]

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám