Většinovým dodavatelem paliva pro ČSA je firma Shell, s níž jsou uzavírány smlouvy o dodávkách za pevně stanovené ceny. V managementu prezidenta ČSA Lubomíra Lašáka za to v minulých třech letech odpovídal viceprezident pro ekonomiku Luboš Černý, spolutvůrce ozdravné strategie, která měla těžce zadlužené České aerolinie přivést k zisku.

„Dodávky leteckého paliva pro ČSA probíhají na základě dlouhodobé rámcové smlouvy, která je každoročně upřesňována a stanoveny v ní jsou pevné ceny na následující období. Loni v červenci ropa podražila na rekordních 147 dolarů za barel a vedení ČSA nepředpokládalo, že v následujících měsících nastane tak prudké zlevnění,“ řekl Právu zdroj z ČSA, jenž nechtěl být jmenován.

Lukoil dodává palivo levněji

Loni v srpnu stál ale barel ropy na světových trzích jen 115 dolarů a v prosinci dokonce pouhých 46 dolarů. V současné době se cena ropy pohybuje kolem 70 USD/barel. Pevně stanovená cena leteckého paliva ve smlouvě se Shellem v době vysokých cen ropy, se tak později ukázala být pro ČSA nevýhodnou a připravila společnost o stovky miliónů korun.

Ve snaze pořídit alespoň část dodávek leteckého paliva levněji uzavřely proto loni České aerolinie smlouvu i s ruskou společností Lukoil, a letos od ní mají obdržet 40 000 tun pohonných hmot. Hlavním dodavatelem ČSA však nadále zůstává Shell.

Černý letos v létě na vlastní žádost z Českých aerolinií odešel a na postu viceprezidenta pro ekonomiku ho 1. srpna vystřídal Jiří Hrbáček. „Je možné, že jedním z důvodů odchodu Černého byly právě zvýšené náklady na pohonné hmoty,“ domnívá se zdroj.

Hrozí propad přes tři miliardy

Letošní hospodaření ČSA by mělo podle původního business plánu skončit ztrátou 360 miliónů korun. Za první pololetí se však ztráta vyšplhala na 1,83 miliardy a Lašák připouští, že za celý rok by mohl propad přesáhnout tři miliardy korun.

Otázkou přežití této letecké společnosti je proto nutnost drasticky snížit provozní náklady. Například na těch personálních se má podle Lašákova záchranného plánu ušetřit 1,3 miliardy korun propuštěním až 860 z 4600 zaměstnanců, snížením platů pilotů o 30 % a ostatního personálu o 15 %.

Janota: Neprivatizují odbory, ale stát

Piloti s takovým propadem svých mezd nesouhlasili, teď ale změnili názor. Ministerstvu financí zaslali dopis, že jsou ochotni na to přistoupit. Ovšem jenom v případě, že České aerolinie zůstanou ve vlastnictví státu a nebudou prodány konsorciu firem Unimex Group a Travel Service. To za ČSA nabízí státu jednu miliardu korun.

„Snížení platů je alternativou k privatizaci,“ potvrdil včera Právu šéf odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar. Další podmínkou pilotů je, aby odstoupil celý Lašákův management.

„Neprivatizují odbory, ale stát,“ reagoval na zmíněné požadavky ministr financí Eduard Janota. Snížení mezd však označil za alfu a omegu záchrany ČSA.