„Ve chvíli, kdy změna není nutná, zůstávají lidé u toho, co funguje,“ řekl mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený. Velký podíl na tom, že kartu cestující vůbec používají, měla loňská desetiprocentní sleva na roční jízdenku na ni nahranou, kdy lidé ušetřili 475 korun. Pořídilo si ji okolo 150 tisíc Pražanů.

Držitelů opencard je celkem 350 tisíc, ale příliš ji nepoužívají a pořídili si ji do zásoby, neboť její vydání bylo a je zadarmo. Ačkoli náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS) na jaře sliboval, že v září předloží novou strategii a také výsledky auditu, který si měl posvítit na to, zda již utracených 800 miliónů bylo do projektu vynaloženo účelně, dodnes nic z toho není na světě. Karta opencard je tak stále především jen tramvajenkou, kterou lze využít i jako čtenářský průkaz, místy k placení parkovného a sledování, jak řídím.

Audit rozhodne, co dál s Opencard

Ačkoli se představitelé města před více než rokem zajíkali blahem, jak se opencard, po několikaletém skomírání předchozí karty Pražana, rozjede, vypadá to, že zatím stojí na brzdě. Papírovým kupónům nejspíše ještě dlouho neodzvoní. I když si mohou držitelé karty na ni už dnes nahrávat čtvrtletní či měsíční kupóny, většinou stejně dávají přednost klasickým papírovým. „Jejich prodej neklesl, pouze těch ročních,“ potvrdila Právu pracovnice předprodeje na I. P. Pavlova. Projekt Opencard předpokládal, že do konce letošního roku a nejdéle do poloviny příštího prakticky přestane papírové předplatné existovat. Město ale stále nezměnilo strategii dalšího rozvoje opencard a čeká na závěry auditu.

„Forenzní audit, který jsem zadal, stále probíhá. Nebudu předjímat jeho výsledky, měl by skončit do konce října, protože se posunul původní odhadovaný termín,“ odpověděl Právu náměstek Blažek. Prý se na něm podílejí tři renomované společnosti. Na vodě tak stále zůstává naslibované využívání karty jako elektronické peněženky, možnost platby lístků a uplatňování slev do divadel, muzeí a jiných kulturních zařízení včetně zoo a botanické zahrady. „Určitě opencard nezůstane na úrovni tramvajenky,“ míní ale náměstek.

Stále jsou problémy s dobíjením karty

Dosud si držitelé karty nemohou nikterak vyskakovat. Problém mají i s tím, kde si nahrát elektronicky zakoupený kupón. Vybavení stanic metra tzv. validátory zůstalo na stejné úrovni jako koncem minulého roku. „Je jich stále stejně,“ připustil mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný. To znamená, že počet ustrnul na 37, přitom jich už loni mělo být osmdesát. V trase metra A je cestující stále hledají marně.