Vloni v srpnu zaměstnávala Tatra 4484 lidí. Již na přelomu roku však firma výrazně propouštěla. „Možná bude mít méně, možná více. Možné je obojí,“ odpověděl na dotaz, zda je 2200 zaměstnanců na konci roku správné číslo, generální ředitel Ronald Adams a pokračoval: „V současné době analyzujeme úroveň zaměstnanosti v porovnání s objemem zakázek a ředitel Bail na základě této analýzy rozhodne, kolik zaměstnanců budeme skutečně potřebovat. Takže to číslo 2200 je skutečně jen odhad.“

Adams ale nezakrýval, že pokud dojde k zeštíhlení, bude se zřejmě jednat o jednorázové propouštění. „Je vždycky lepší, když lidé vědí hned, kdo zůstane a kdo půjde.“ 

Kolik peněz Tatra měsíčně ušetří, pokud jí zůstane 2200 zaměstnanců, Adams nevěděl. „Když si vezmete průměrný plat 22 tisíc plus odvody na sociální a zdravotní pojištění a násobíte to pěti nebo sedmi sty tak vidíte, že je možno dosáhnout významných úspor,“ poznamenal předseda představenstva společnosti.

Kopřivnická Tatra:
Automobilka Tatra se kvůli světové ekonomické krizi propadla loni do ztráty 571,731 milionu korun. V roce 2007 přitom zaznamenala rekordní zisk ve výši 859 milionů korun. Loňské tržby dosáhly 5,945 miliardy korun, když v roce 2007 byly 5,938 miliardy korun. Loni kopřivnická automobilka prodala 1962 vozidel, což je o 491 méně než v roce 2007. V prvním pololetí letošního roku firma vyexpedovala jen 415 vozů a její meziroční tržby za prvních 6 měsíců letošního roku propadly o 46 procent na 2,185 miliardy korun.
Tatru přes dvojici firem, Tatra Holdings a Black River, vlastní indická společnost Vectra, americký byznysmen Sam Eyde, belgická investiční společnost KBC Private Equity a firma Meadow Hill Investments ovládaná předsedou představenstva Adamsem.

Podle něj souvisí počty výpovědí s objemem zakázek, a to nejen pro letošní, ale především příští rok. „Musíme si uvědomit, že i potvrzený kontrakt může být zrušen,“ avizoval Adams a upozornil na jeden zrušený kontrakt z loňského roku. „Zákazník vozy neodebral a auta nám tady zůstala trčet. Nyní máme v zásobách 200 vozů a potřebujeme je nutně prodat,“ vysvětlil s tím, že poslední, měsíc starý plán, pro letošní rok hovoří o 1288 vyrobených vozech.

„Situace se ale stále mění, v tomto složitém období je nemožné dívat se třeba tři měsíce dopředu,“ doplnil generální ředitel, který uvedl, že nyní je příliš brzo hovořit po zakázkách pro příští rok. „Náš odhad činí tisíc vozů, z toho potvrzených objednávek je sto vozů a sto asambláží,“ odhalil.

Aby si Tatra ulevila, začala v tomto měsíci vyplácet mzdy nadvakrát. Přibližně v polovině září dostali lidé dvě třetiny platu, zbytek jim firma odešel na účty do konce měsíce. „Může se to kdykoliv změnit nebo to tak může i zůstat. Ve Spojených státech například je zcela výjimečné, aby zaměstnanci dostávali plat jednou měsíčně. Dostávají dvakrát do měsíce nebo daleko častěji jednou týdně. A všechno se to dělá proto, aby firmy dosáhly plynulejšího cash flow,“ vysvětlil Adams.