Příspěvek 30 tisíc korun na nový vůz totiž mohou získat lidé, kteří odevzdají k ekologické likvidaci vůz starší deseti let a pořídí si nové auto s cenou do půl miliónu korun.

Nová auta musí rovněž splnit podmínku, že jejich emise jsou nižší než 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

Minivozy a malá auta, která v Česku v prvních osmi měsících tvořila téměř dvě pětiny prodejů, podmínky pro uplatnění šrotovného splňují. Právě u těchto vozů lze přitom očekávat největší zájem obyvatel, neboť sleva třicet tisíc korun činí u nových malých vozů, které lze v současnosti sehnat i za cenu mírně nad 160 tisíc korun, téměř pětinu.

Se započtením šrotovného by tak lidé mohli pořídit nový vůz za méně než 140 tisíc. Malá auta by byla nejdostupnější v historii.

Také octavie, golfy, megany

Šrotovné by ale bylo možné uplatnit i na větší vozy ve verzi s úspornými motory. Lidé by si tak mohli se slevou pořídit třeba Škodu Octavia, Renault Megane či Volkswagen Golf.

Na šrotovném by profitovaly i automobilky vyrábějící v Česku. Mladoboleslavská Škoda Auto by se kromě octavie do podmínek šrotovného vešla ještě s fabií či roomsterem, ceny superbu ale začínají nad půlmiliónovou hranicí. Škodě by tak české šrotovné mohlo alespoň částečně pomoci překlenout předpokládaný propad odbytu po blížícím se konci šrotovného v Německu.

Nošovická automobilka Hyundai by se mohla uplatnit s modelem i30, podmínky šrotovného pohodlně splňují i všechny vozy kolínské TPCA, Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, jejichž doposud nepříliš vysoké prodeje v Česku by mohlo zavedení 30tisícové prémie zvýšit.