Rozhodla tak ve středu Sněmovna, když znovu podpořila novelu zákona o pozemních komunikacích, kterou jí v červenci vrátil k novému projednání Senát. Pro její schválení hlasovalo nyní 156 ze 189 přítomných poslanců, a proti byli pouze čtyři. Novelu zákona však ještě musí podepsat prezident Václav Klaus.

„Mýtné je spravedlivější než dálniční známky. Některá vozidla nad 3,5 tuny, které potřebují jet jen po krátkém úseku dálnice, si teď platí známku bez ohledu na to, že dálnice tak často nevyužívají,“ argumentoval jeden z předkladatelů novely, poslanec Oldřich Vojíř (ODS).

Že rozšíření mýtného prošlo, uvítalo i ministerstvo dopravy. Výnosy z mýtného se totiž v ČR za letošních prvních osm měsíců v důsledku ekonomické krize meziročně propadly o 544 miliónů korun. V příštím roce by však naopak měly díky schválení novely stoupnout, protože mýtná povinnost se rozšíří na dalších zhruba 110 000 nákladních vozidel.

Nová právní úprava navíc státu umožní diferencovat mýtné sazby podle ročního období, denních či nočních hodin, i jednotlivých komunikací, a usměrňovat tak jízdu kamiónů.

Na eKupóny si řidiči musejí rok počkat

Novela také dává zelenou zavedení elektronických kupónů místo papírových dálničních známek. K tomu však dojde až od 1. ledna 2011. Stát bude totiž muset na zavedení eKupónů a provozování celého systému vynaložit až osm miliard korun, a na to v chystaném státním rozpočtu na příští rok peníze nezbudou.

Elektronické kupóny jsou malé krabičky o velikosti 3 krát 5 centimetrů, které se budou připevňovat na přední sklo auta. Vyrábět je má společnost Kapsch, která v ČR vybudovala mikrovlnný systém mýtného. Dobíjet tyto krabičky půjde jako mobilní telefony a jejich minimální životnost je šest let. Odpadne tak seškrábávání staré známky z předního skla, i  problém padělání kupónů. Každá krabička totiž dostane unikátní PIN kód, jenž půjde v případě jejího odcizení ihned zablokovat.

Právě vysoké náklady na zavedení eKupóny byly hlavním důvodem, proč Senát v červenci novelu vrátil Sněmovně. „V době ekonomické krize je neúnosné investovat takovou částku. K zavedení eKupónů navíc neproběhlo žádné meziresortní řízení, ani bezpečnostní audit,“ připomněl poslancům senátor Jiří Nedoma (ODS).

Vážit kamióny budou moci i obce

Sněmovna přesto novelu schválila v původní verzi, bez jakýchkoli změn. Ponechala v ní tedy i ustanovení, jímž se s plaností od 1. ledna 2011 podstatně zpřísní postihy dopravních firem za přetížení kamiónů. Tak zvané vysokorychlostní vážení pomocí vah zabudovaných přímo ve vozovce navíc budou moci provádět na svých územích i kraje a obce.

Jestliže řidič kamiónu bez vážného důvodu změní trasu jízdy tak, aby se vědomě vyhnul místu, kde se vážení provádí, bude ho čekat pokuta až 30 000 korun, a provozovatele vozidla až 500 000 Kč. Když se při vážení zjistí, že vozidlo je přetíženo, dostane blokovou pokutu do 15 000 Kč.

„Snahu zamezit přetěžování kamiónů podporuji. Problémem ovšem je, že v ČR dosud neexistují váhy pro vysokorychlostní měření, které by vykazovaly dostatečnou přesnost, aby pokuty byly vymahatelné,“ upozornil Nedoma. Přesto poslanci pro novelu zvedli ruku.