"Pojišťovací produkty mají pro cestovní ruch ohromný potenciál," uvedl předseda týmu zaměřeného na turistiku a klima v rámci Světové meteorologické organizace Daniel Scott. "Již se objevují, ale jsou zatím nedostatečně využité. Mnoho operátorů o nich dokonce ani neví," řekl Scott agentuře Reuters v rámci konference o klimatu v Ženevě.

Mezi první vlaštovky v pojištění počasí patří podle Scotta třeba ostrov Barbados, který garantuje turistům vrácení peněz, pokud teploty během dne klesnou pod 26 stupňů Celsia nebo naprší více než pět milimetrů srážek. Některé lyžařské rezorty v Evropě a Severní Americe nabízejí vyplacení peněz při neadekvátních sněhových podmínkách. Kanadská společnost Bombardier Motor slibuje vrácení části peněz za sněžný skútr při nedostatku sněhu ve třech letech od jeho koupě.

Některé cestovní kanceláře již začaly nabízet pojištění proti dešti o dovolené. Proti dešti se dokonce pojistila i jedna golfová soutěž v Severní Karolíně, protože déšť by snížil návštěvnost akce. Řetězec londýnských vináren se pak pojistil proti každému čtvrtku a pátku, kdy teplota nedosáhne 24 stupňů. Vypočetl si totiž, že za chladných dní má nižší návštěvnost, protože konzumenti raději zůstávají doma.

Podle expertů právě cestovní ruch patří mezi nejvíce ohrožené změnami klimatu, které se projevují výkyvy v pravidelnosti dešťových srážek, zvyšují úroveň moře a mohou odplavit pláže, oteplit oceány a poškodit korálové útesy. Mezi překážky v rozšíření pojištění v rozvojových zemích však patří nedostatek historických údajů o vývoji počasí, podle kterých se počítají rizika.