"Chceme, aby se vlastník (stát) začal vážně zabývat touto situací, aby firma existovala i dál," zaznělo ve čtvrtek na tiskové konferenci. Piloti a odboráři tím naráželi na to, že ČSA vykázaly v pololetí ztrátu 1,8 miliardy korun a za celý rok se čeká ztráta 2,4 miliardy.

Firma je nyní v procesu privatizace, ale její osud je značně nejistý. Většina zájemců o koupi byla ze soutěže buď vyřazena, nebo svoji nabídku stáhla.

Vedení společnosti ve středu přišlo s návrhem, který kromě snížení platů zaměstnancům počítá i s propouštěním až 860 lidí či odstoupením managementu. [celá zpráva]

Návrh však odboráři ve čtvrtek napadli. Podle nich je návrh dohody nejistý a navíc v něm chybí zejména vize, co se bude s ČSA dít v budoucnosti.Odborářům také vadí, že v rámci propouštění by o práci přišlo 25 procent zaměstnanců leteckého personálu, ale jen 15 procent ostatního personálu. Hrozí prý tedy, že s letadly by neměl kdo létat.

Dalším problémem je prý i to, že firma neuvedla, na které činnosti by se chtěla zaměřit.

Návrh dohody ze strany managementu ČSA
1.
Snížení mezd pilotů o 30 procen - úspora 480 miliónů Kč (ze současného průměrného platu pilota 212 000 Kč snížení na 148 000 měsíčně.
2.
Snížení mezd ostatních zaměstnanců o 15 procent - úspora 480 miliónů Kč.
3.
Zmrazení vyplácení zaměstnaneckých benefitů do doby skončení ekonomické krize, minimálně do konce roku 2010 - úspora 220 miliónů Kč.
4.
Po podpisu dohody odchod managementu či jeho části.

V ČSA pracovalo na konci loňského roku asi 4600 lidí. Propuštěno by mělo být asi 860 z nich. Průměrný plat v aeroliniích je 62 000 korun. Průměrný plat pilotů je 212 000 korun.

S problémy se kvůli hospodářskému úpadku po celém světě nepotýkají jen ČSA. Pokles cestujících v kombinaci s finančními problémy postihl například i British Airways. Na pokraji existenčních problémů se ocitly například slovenské aerolinky SkyEurope.