"Je absolutně jedno, jestli firma na konci roku skončí se ztrátou deset miliard nebo jedna miliarda. To, co rozhodne o jejím přežití v nízké sezóně na jaře je, zda bude mít na účtech peníze nebo ne," uvedl Lašák. Celkovou ztrátu ČSA za letošní rok odhadl na 2,4 miliardy korun. Plán přitom počítal s celoroční ztrátou zhruba 300 miliónů.

Za letošní první pololetí firma hospodařila se ztrátou dokonce již 1,8 miliardy Kč. Počet cestujících za pololetí klesl o deset procent, průměrná cena letenky klesla o devět procent na 133 eur.

Smrtelný koktejl

"Ten koktejl, který máme namíchaný, je opravdu smrtelný," doplnil Lašáka viceprezident pro marketing Petr Pištělák. Velké konkurenční aerolinie, které také vykazují ztrátu, podle něj sedí na "obrovském polštáři peněz", ze kterého mohou čerpat po několik následujících let. To prý není případ ČSA, které již v roce 2005 za Tvrdíkova vedení nesplnily plán a vykázaly půlmiliardovou ztrátu.

Na situaci firma reaguje zásadní redukcí letového řádu, celkem se zbaví šesti letadel. Citlivější je plánované propouštění. Firma již nyní nabízí zaměstnancům zkrácené pracovní úvazky a neplacené volno, například pilotům až na dva roky. Právě piloty chce firma zaměstnávat přes vlastní agenturu a zároveň je nabízet dalším aeroliniím, zájem prý je ve východní Asii a na Blízkém Východě. Celkem by mohlo být propuštěno až 860 lidí.

ČSA chtějí také získat peníze prodejem dalšího majetku, například Duty Free obchodů. Lašák vyjádřil naději, že těžké období firma zvládne a příští rok už by mohla skončit v černých číslech.