„ČSA až do konce procesu privatizace nebudou prodávat žádný majetek. Dali jsme však managementu předběžný souhlas k jednání o budoucím prodeji šesti z padesáti letadel. Vzali jsme také na vědomí, že bude propuštěno až 860 zaměstnanců,“ sdělil novinářům předseda dozorčí rady ČSA Ivan Kočárník.

Podle krizového plánu omezí ČSA frekvenci letů na řadě evropských linek. Zruší ty z nich, o něž nemají cestující dostatečný zájem, i dálkovou linku do New Yorku.

Pokud jde o mzdové náklady, platy všech zaměstnanců byly zmraženy na úroveň roku 2008, což letos umožní ušetřit 260 miliónů korun. Letečtí mechanici, kteří s tímto opatřením odporujícím kolektivní smlouvě nesouhlasili, byli na jaře propuštěni. Brzy je však vzhledem ke zhoršujícímu se hospodaření ČSA budou následovat i další ze 4600 zaměstnanců. Celkem může být do března 2010 propuštěno až zmíněných 860 lidí.

„Zatímco před třemi lety byly v krizi České aerolinie, a kolem nás byla konjunktura, dnes krize dopadla na většinu aerolinek a během jediného roku zmenšila trh letecké dopravy o dvacet procent. Proto musíme firmu restrukturalizovat, přizpůsobit realitě a podmínkám trhu,“ zdůvodňuje krizová opatření prezident ČSA Radomír Lašák.

Paroubek: potřebné jsou personální změny

Pod Lašákem se nyní vážně rozhoupalo křeslo. Jeho odvolání požadují lidovci, předseda ČSSD Jiří Paroubek, a údajně i ODS.

„Z katastrofálního hospodaření Českých aerolinií je třeba vyvodit personální důsledky,“ zdůraznil Paroubek. Podle ministra financí Eduarda Janoty a ministra dopravy Gustáva Slamečky by však měl Lašák zůstat ve funkci nejméně do konce výběrového řízení.

Analytici pochybují, že i tak razantní opatření, jaké obsahuje krizový plán, budou stačit k tomu, aby se podařilo za celý letošní rok stlačit ztrátu ČSA na plánovaných 361 miliónů korun. Vzhledem k tvrdému konkurenčnímu boji si totiž aerolinky nemohou pomoci zdražováním letenek, které na některých linkách nekryjí ani provozní náklady.

Proti chystanému zeštíhlení flotily ostře protestují piloti, kterých se propouštění také dotkne. V minulém týdnu se dopisem obrátili na premiéra Jana Fischera. Požadovali, aby se v probíhající privatizaci ČSA počkalo se zásadními opatřeními až na případného nového vlastníka. Tím spíše, že České aerolinie se v rámci restrukturalizace už zbavily nákladového terminálu na letišti v Ruzyni, i své stravovací služby Air Czech Catering.

Privatizace se nezastaví

„Je však otázka, zda se státu podaří ČSA prodat,“ pochybují nejen piloti, ale i poslanec Michal Doktor (ODS). Podle něj by bylo lepší privatizaci zastavit a odložit ji na příhodnější dobu. Ve výběrovém řízení, vyhlášeném letos v únoru ministerstvem financí, totiž zůstal už jen jediný uchazeč o ČSA - konsorcium české Unimex Group a největšího tuzemského charterového dopravce Travel Service, vlastněného Islanďany.

Je zřejmé, že prodej 91,5procentního podílu státu v ČSA nevynese původně předpokládaných 3,5 až 5 miliard korun. Přesto vláda nechce výběrové řízení zrušit. Podle premiéra Jana Fischera by v tom případě hrozila arbitráž. Navíc stále zůstává možnost, že při příliš nízké nabídce vláda nevyhlásí vítěze tendru.