Hlavní obsah

Největší riziko krádeže je u dražších německých aut, tvrdí pojišťovny

Největší riziko krádeže hrozí podle některých pojišťoven majitelům dražších německých automobilů Audi, Mercedes nebo BMW. Nejméně se prý kradou asijské značky vozidel. Někteří odborníci ovšem těmto statistikám nevěří a tvrdí, že největšímu riziku odcizení čelí vlastníci škodovek.

Foto: Peter Andrews, Reuters

Článek

Největší riziko odcizení auta podstupují majitelé vozů Audi, Mercedes, Alfa Romeo a BMW, vyplývá z dlouhodobých statistik ČSOB Pojišťovny, která porovnala jednotlivé značky vozidel podle pravděpodobnosti vzniku pojistné události z havarijního pojištění. Nejmenší zájem mají prý naopak zloději aut o vozy východoasijské provenience.

Zhruba každý patnáctý vůz Audi z těch, které kdy ČSOB Pojišťovna havarijně pojistila, se stal terčem zájmu zlodějů. Z vozů Mercedes, Alfa Romeo nebo BMW, jež v žebříčku figurují na dalších místech, se ztratí každý třicátý. Za posledních šest let například ČSOB Pojišťovna neregistrovala prakticky žádnou krádež vozů Subaru, Mitsubishi, Chevrolet nebo Suzuki. Do žebříčku nejméně kradených aut se z evropských značek podařilo vtěsnat jen vozům Citroën a Fiat.

Hodně se kradou i škodovky

"Podle našich zkušeností je největší pravděpodobnost krádeže u německých značek Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen. Dále je to značka Škoda, po které je také velká poptávka, uvedla mluvčí Allianz Pavla Paseková. O tyto značky je podle ní velký zájem v zemích bývalého Sovětského svazu. Tyto vozy se prý kradou i na náhradní díly, které jsou poměrně drahé. Na konkrétní zakázku se zcizují i velké terénní vozy. Naopak velmi málo se kradou francouzské, japonské, korejské vozy nebo auta značky Fiat, dodala.

"Takováto zpráva majitelům vozidel, o kterých se zmiňuje, mnoho neříká. Neobsahuje totiž žádné srovnávací číslo, podle kterého je statistika postavena. Pouze informuje o tom, že menší pojišťovny nekopírují statistiky prodaných a evidovaných vozidel na českém trhu. Jinak by na předních místech musela být značka Škoda, Ford, Renault, VW, Peugeot a Opel," reagoval odborník, který si nepřál být jmenován.

Také mluvčí Kooperativy Marek Vích míní, že za jednotlivé pojišťovny je tato statistika spíše nepřesná a odráží to, jak jsou úspěšné v jednotlivých oblastech trhu. Obecně podle něj neplatí to, že čím dražší auto, tím vyšší pravděpodobnost odcizení. Na počet je prý nejvíce krádeží u nejprodávanějších značek, tedy Škodovek, Volkswagenů nebo Renaultů.

Nejběžnějším místem krádeží aut jsou ulice, parkoviště či dokonce garáže v místě bydliště majitele automobilu, upozornil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Nepříjemné překvapení však podle něj často čeká řidiče také po nákupech v hypermarketech, večeři v restauraci, ale i po návštěvě příbuzného v nemocnici nebo procházce s dětmi v zoologické zahradě. Třikrát už ČP likvidovala i případ, kdy havarijně pojištěný vůz zmizel před věznicí.

Auta často kradou organizovaní Bulhaři

Zlodějů registruje ČP převážně dva druhy. Jsou to mladí lidé, kteří si krádežemi pomáhají k penězům, nezřídka na drogy. Vykrádají auta na nejnepravděpodobnějších místech a jejich počínání je často spojeno s vandalstvím. To znamená, že nejen odcizí věci, ale i poškodí automobil. Pak jsou tu organizované bandy, většinou z Bulharska a z bývalých států SSSR, které používají sofistikovanějších metod. Například se dají do řeči s řidičem, který zastaví na parkovišti velké nákupní zóny. Zatímco vytahuje z kufru nákupní tašku, zloděj tipař zjistí, jestli má v autě něco cenného. Pak upozorní komplice, který auto vykrade.

Reklama

Výběr článků

Načítám