"Zvažujeme prodej non-core assets, tedy majetku, který nepoužíváme pro naše podnikání, a nevyhneme se ani propouštění," řekl generální ředitel tuzemské stavební jedničky Skansky CS Dan Ťok. Od dubna Skanska snížila počet pracovníků o 212, tedy zhruba o tři procenta ze všech zaměstnanců skupiny.

Nepopulární krok se nevyhnul ani společnosti Hochtief CZ. Ještě na začátku května dávala práci 1650 zaměstnancům, nyní je to už přibližně o 46 méně. Stejně jako Skanska nevyloučil ani Hochtief další propouštění ještě do konce roku. "Pokud bude stavebnictví i nadále stagnovat a krize se prohloubí, budeme nuceni se takové situaci přizpůsobit. V rámci snižování nákladů bychom pak zcela jistě reagovali i v personální oblasti," připojila se mluvčí společnosti Eurovia CS (bývalé Stavby silnic a železnic) Iveta Štočková.

Kromě propuštění i změny v odměňování

Společnost Strabag sice zatím podle své mluvčí Jaroslavy Trlicové propouštět nemusela, přesto u dělnických profesí využívá už druhým rokem takzvané konto pracovní doby. To znamená, že při nedostatku práce může ponechat část lidí doma s tím, že si chybějící hodiny napracují někdy jindy během roku. Přesto, pokud stát omezí financování dopravních staveb, můžou podle Trlicové někteří pracovníci očekávat výpověď.

Další firmy zas přichystaly pracovníkům změny v odměňování. "Odložili jsme vyplácení některých složek prémií a změnily prémiový systém tak, aby byly více akcentovány projekty a divize s dobrým hospodářským výsledkem," uvedl mluvčí společnosti Subterra Vladislav Beneš.

Stavaři šetří také na dalších výdajích. Eurovia například omezila účast na prezentačních akcích, Strabag zase seškrtal investiční výdaje. Firmy se také snaží více využívat vlastní kapacity na úkor dodavatelů.