„Požadujeme klimatizované vagóny pro rychlost nejméně 160 km/h, kterých máme pro dálkové expresy jen okolo dvou stovek a pro využití plné rychlosti na koridorech jich potřebujeme víc,“ vysvětlil ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák.

Dráhy chtějí koupit již používané vozy od zahraničních partnerů. Přestože nebudou vagóny zcela nové, mají měly by být mnohem lepší než ty dosud používané, které byly vyrobeny v 70. a 80. letech v Německu.

Podnik chce koupit vozy na desetiletý leasing, cena by měla přesáhnout 1,5 miliardy korun. První lepší vozy by měly na českou železnici vyrazit již v příštím roce, zapojeny budou do vlaků InterCity nebo EuroCity.

„Nákup použitých vozů je výhodný. Nabízejí vyšší komfort a mají lepší technické parametry než naše starší vagóny, přitom jsou rychle k dispozici a jejich cena je velmi výhodná. Při objednávce nových vagónů bychom čekali na zahájení jejich dodávky více než dva roky a cena by byla asi čtyřikrát vyšší. Proto touto cestou postupují i jiné železnice v Evropě,“ dodal Novák.