"Nevidím důvod, proč by to měl být problém, v civilizovaných zemích, jako jsou Francie, Itálie, Řecko, ale také na Balkáně je nabídka obyčejné vody k jídlu či kávě zcela automatická, berou to dokonce jako slušnost,“ řekl Právu cestovatel a etnolog Jan Hadraba. Podle něj i mnohých hostů restaurací by měla být nabídka vody samozřejmostí i u nás, a to hlavně v letních měsících, kdy je navíc v řadě restaurací až nepříjemné klima.

Opačný trend se ale pomalu rozjíždí, prvních pár podniků se zapojilo do kampaně vodárenského gigantu Veolia a nabízí zdarma kohoutkovou vodu už nyní. Další zájemci se podle mluvčí Veolie Marcely Dvořákové hlásí. Podobné kampaně přitom před časem zažily například Paříž či Londýn, kde se do ní zapojili například i poslanci a michelinští šéfkuchaři.

 

Je to ekologické a moderní. Proč pracně a draze dovážet vodu odjinud, když ji můžeme natočit z kohoutku?Radomír Smrčka, InterContinental Praha


"V rámci kampaně nabídneme provozovatelům vybavení podniku skleničkami a karafami od slavného designéra Daniela Piršče, ve kterých mohou vodu svým hostům nabízet, umístíme je například i do online mapy restaurací, které tuto novinku nabízejí,“ sdělila Právu mluvčí.
Skladba podniků je nyní docela zajímavá.

Proč vodu dovážet, když ji lze nalít z kohoutku

"Kohoutkovou“ totiž v současnosti nabízejí hotely InterContinental, Marriott či Jalta a trojice tréninkových kaváren pro duševně nemocné – Café Na půl cesty, Klub v Jelení a Klub V. kolona – či Literární kavárna v Řetězové ulici.

"Vodu z kohoutku servírujeme automaticky ke kávě. Za vodu se neplatí, za kávu přirozeně ano. Připadá nám příjemné tuto službu zákazníkům našich kaváren nabídnout. Je to služba, která se běžně nabízí v zahraničních kavárnách,“ uvedla Právu Miroslava Bubela, odborná metodická manažerka sdružení Greendoors, které rehabilitační kavárny provozuje.

"Je to ekologické a moderní. Proč pracně a draze dovážet vodu odjinud, když ji můžeme natočit z kohoutku?“ říká Radomír Smrčka z hotelu InterContinental Praha, který se mezi prvními zapojil do nového projektu. Tradičně v pravé poledne nabízí kohoutkovou vodu ve džbánu i jedna z mexických restaurací na Vinohradech.

Voda z kohoutku v kvalitě leckdy předčí balenou

Hosty kaváren upozorňuje na nabídku kohoutkové vody letáček, ve kterém vodárenská společnost garantuje kvalitu vody a skutečnost, že je vždy čerstvá, navíc ji podniky včetně hotelů nabízejí zdarma. Právě čerstvost je mnohdy výhodou obyčejné vody. I podle hygieniků je totiž voda z veřejných vodovodů mnohdy kvalitnější než voda balená.

"Často jde také o vodu z vodovodu stáčenou do lahví, mnohdy ale není vhodně skladována a tím její kvalita klesá,“ sdělil Právu i jeden z kontrolorů pražské hygieny. Potvrdil také, že pitná voda z veřejných vodovodů je jednou z nejkontrolovanějších potravin u nás.

Rozdíl v ceně je přitom proti balené vodě více než stonásobný, litr kohoutkové vody vyjde podle Dvořákové na 0,0055 koruny. V řadě pražských restaurací je přitom běžné, že se za čtvrt litru balené vody účtuje pětadvacet, a mnohdy až čtyřicet korun, vzhledem k objemu balení je v drtivé většině podniků voda dražší než například pivo. Kohoutková voda je i ekologická, omezí se také spotřeba obalů i nafta za převozy ze skladů na pulty obchodů.