Hlavní obsah

Bič na řetězce: Inspekce bude veřejně porovnávat kvalitu potravin

– Praha
Právo, Stanislav Ptáčník

Chvályhodný počin z pohledu všech spotřebitelů připravuje od příštího roku Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI). Na podkladě výsledků svých kontrol hodlá zveřejňovat, jak si jednotliví velcí tuzemští obchodníci vedou při dodržování potravinářské legislativy.

Článek

Jinak řečeno, jak řetězce splňují předepsaná měřítka kvality, zdravotní nezávadnosti i další požadavky právních předpisů.

A což je na celé iniciativě skutečně nové a přínosné – jak na tom jednotliví prodejci jsou v porovnání se svými konkurenty.

Poprvé za letošek

První takový žebříček zamýšlí inspekce zveřejnit v prvním čtvrtletí příštího roku. „Tento žebříček bude shrnovat, jak si obchodní řetězce vedly v celém letošním roce. Úmyslně jsme pro začátek zvolili delší časové období, aby hodnocení mělo vypovídací hodnotu,“ sdělila Právu mluvčí SZPI Martina Šmídtová.

Hodnocení se má týkat pouze velkých obchodních řetězců, které zaujímají nejvýznamnější místo a mají největší podíl na tuzemském maloobchodním trhu. Nikoli tedy menších prodejců či živnostníků.

Největší problémy s ovocem a zeleninou

Do hodnocení se podle Šmídtové budou promítat zjištění týkající se všech druhů potravin, které je SZPI oprávněna kontrolovat. Nejvíce nevyhovujících vzorků přitom SZPI dlouhodobě zjišťuje při kontrole čerstvého ovoce i zeleniny, a dále pak u masa a masných výrobků.

„Někdy mám při návštěvě tuzemských hypermarketů pocit, že český spotřebitel je považován za méněcennějšího než zákazníci stejných obchodních řetězců v sousedních zemích. Zatímco třeba v Rakousku personál v odděleních zeleniny vybírá z regálů a přepravek každý byť jen nepatrně narušený plod, u nás se často setkávám i s nahnilými jablky, banány či pomeranči. Ceny tohoto sortimentu jsou už přitom v ČR takřka stejné jako v Rakousku a v Německu,“ posteskl si Právu například čtenář z Prahy 4.

Podobné stížnosti nejsou rozhodně výjimkou. Jestliže však potravinářská inspekce slibovaný žebříček skutečně spustí, budou si spotřebitelé z tohoto hodnocení moci konečně udělat seriózní obrázek, jak jednotlivé obchodní subjekty při kontrolách obstály.

Iniciativu SZPI už uvítalo například Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). „Bylo by to vítané vodítko pro spotřebitele, kde mohou bez větších obav nakupovat a jakým obchodům se raději vyhnout,“ uvedla právnička SOS Eva Strnadová.

Budou pojmenováni konkrétní hříšníci

Pro samotné řetězce nemusí být zveřejňování výsledků kontrol a jejich srovnávání vždy příjemnou záležitostí. Být první v pořadí je jistě milé, uzavírat tabulku už ale rozhodně ne. To platí ve sportu, natož pak v byznysu.

Nicméně i obchodníci záměr SZPI vítají. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Zdeňka Juračky bude totiž jen dobře, když se zákazníci dozvědí, kteří obchodníci při kontrolách SZPI obstáli a kteří měli naopak problémy. „Já osobně adresné pochvaly či negativní poznatky vždy vítám,“ prohlásil Juračka.

Podobně se vyjádřil i viceprezident SOCR a jednatel sítě hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. I podle něj je pojmenování konkrétních hříšníků lepší, než když jsou obchodníci očerňováni jako celek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám