Jiné řešení navrhuje Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Její mluvčí Tomio Okamura informoval ve čtvrtek o záměru vytvořit veřejně přístupné hodnocení všech cestovních kanceláří (je jich na 950), jakousi černou listinu.

Pro určení míry rizikovosti by se u každé z nich pravidelně hodnotilo jedenáct ukazatelů, jako např. počet oprávněných stížností, nevyplácení provizí, kritika ze strany médií, CK má příliš mnoho slev na poslední chvíli, prodává za nereálně nízké ceny, nabízí zájezdy až s ročním předstihem, často mění ubytovací zařízení i trasy zájezdů apod.

Cestovky mají o tomto návrhu řadu pochybností

Připadá jim téměř nemožné získat od firem všechny potřebné informace k sestavení žebříčku důvěryhodnosti.

„Kanceláře, které budou mít problémy, poskytnou zkreslené údaje či data neposkytnou vůbec,“ řekl mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha. Upozornil, že některé firmy nedodržují ani zákonnou povinnost zveřejňovat výroční zprávu.

Mluvčímu CK Fischer Danielu Plovajkovi vadí, že by systém obhospodařovala jedna z asociaci a pochybuje, že by zveřejňovala negativní informace o svých členech.

Ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška oběma asociacím nepřímo vytkl, že nejednají v souladu a nejsou schopny se dohodnout na jednotném postupu. Zároveň odmítl, že by MMR spolupracovalo s jakoukoliv asociací na tvorbě etického kodexu či hodnotících kritérií. Vondruška chce v září předložit poslancům návrh na zpřísnění posuzování žádostí o koncesi na CK.