Nyní v červenci například ČD uzavřely třináct tendrů, vypsaných v únoru na údržbu kolejových vozidel. Tříleté zakázky si rozdělilo sedm firem a celková cena bude 4,7 miliardy korun, o jednu miliardu vyšší, než ČD předpokládaly při vypsání soutěží. „Ve výběrových řízeních zvítězily nejlepší nabídky. Při vypsání soutěže se uveřejňuje pouze odhad zadavatele,“ zdůvodňuje vysoký cenový nárůst Petr Šťáhlavský z tiskového odboru ČD.

Údržbu a opravy lokomotiv a vagónů budou po další tři roky pro České dráhy zajišťovat DPOV Přerov, Pars nova Šumperk, CZ Loko Česká Třebová, ŽOS Vrútky, MOVO Plzeň, KOS Krnov a STSV České Velenice. Tedy v podstatě stejné firmy, jejichž služeb ČD využívaly dosud. Zhruba o 800 miliónů korun zase stoupla proti původnímu zadání celková cena sedmi zakázek, které České dráhy vypsaly v červnu na opravy a modernizaci vlaků. „Po měsíci a půl teď ČD vyhlásily vítěze a výsledná suma znenadání přesahuje 4,3 miliardy Kč,“ upozornily jako první Lidové noviny.

Například elektrické lokomotivy bude opravovat firma DPOV, jejímž jediným akcionářem jsou právě České dráhy. Ty jí za to zaplatí 486 miliónů korun, zatímco v původním zadání se počítalo s 331 milióny.

Že jsou zakázky předražovány, tvrdí i bývalý předseda dozorčí rady Českých drah a náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák. Ten byl z obou funkcí letos v dubnu odvolán tehdejším šéfem resortu dopravy Petrem Bendlem. Stalo se tak bezprostředně poté, kdy Žák na zasedání dozorčí rady navrhl odvolání generálního ředitele ČD Petra Žaludy.