„S ohledem na profil české ekonomiky, kterou táhne především export, se nejedná o nejdůležitější údaj, avšak úterní výsledek maloobchodníků je dalším střípkem v mozaice jménem recese,“ komentoval analytik společnosti Citco Tomáš Volf.

Podle něj čerstvé údaje jen potvrzují to, že současné problémy ekonomiky stále více pociťují i domácnosti a nejen podniky. „Domácnosti už nyní odsunuly nákupy luxusního zboží na neurčito. Odložená spotřeba domácností má základ především v nejistotě udržení zaměstnání,“ dodal Volf.

Podle statistiků nejhorší výsledky zaznamenal prodej potravin ve specializovaných obchodech, kde byl pokles o 12,7 procenta. Jen o něco lépe se dařilo prodejcům na internetu. Navíc kromě farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží klesly všem ostatním sortimentním skupinám prodejen tržby o více než pět procent.

„Je velmi pravděpodobné, že spotřebitelé budou v omezování nákupů pokračovat i nadále. Asi nejvíce na ráně jsou útraty za nákupy v rámci volného času, kam nepatří jen zájezdy, ale i domácí elektronika,“ upozornil analytik ČSOB Petr Dufek.

Podle něj se současný trend omezování nákupů jen tak neobrátí. Je to zapříčiněno zejména negativními vyhlídkami českého hospodářství. „Nezaměstnanost roste stejně jako nejistoty,“ dodal Dufek.