"Jedná se o zákon, který je diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem," uvedl Klaus na svých stránkách.

Kromě šrotovného bylo součástí zákona také zrychlení odpisů či prodloužení doby podpory v nezaměstnanosti. Podle Klause je však nejproblematičtější právě šrotovné.

„Toto opatření je vysoce diskriminační. Upřednostňuje průmysl na úkor jiných sektorů hospodářství a v rámci něj dává přednost krátkodobým zájmům několika silných podniků automobilového průmyslu na úkor jiných odvětví a firem,“ zdůvodnil prezident na svých stránkách.

Podle Klause je efekt vládních pobídek velice diskutabilní, lidé by tím mohli prý podpořit firmy, které v tuzemsku nevyrábí. Tím by byl dotován automobilový sektor v cizí zemi.

Šrotovné v květnu podpořili poslanci

Návrh počítal s tím, že každý bude mít nárok na třicet tisíc korun ze státní pokladny, pokud si koupí auto s benzínovým či naftovým motorem za maximálně půl miliónu korun.

Dvojnásobný příspěvek by dostali ti, co zakoupí vůz s alternativním či hybridním motorem. Cena auta je však limitována výší 700 tisíc korun. [celá zpráva] 

Podle Sobotky je veto zbytečné, ministerstvo financí jej přivítalo

Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky je prezidentovo veto spíše zbytečná než vážná komplikace. A to i vzhledem k tomu, že opatření ČSSD byla součástí širší politické dohody, včetně dohody s ODS.

Rozhodnutí prezidenta Václava Klause vetovat zákon umožňující zavedení šrotovného přivítalo ministerstvo financí i někteří politici z řad bývalé vládní koalice. Ministerstvo financí krok prezidenta republiky respektuje a vůbec mu nevadí, že Klaus zákon vetoval, řekl novinářům mluvčí úřadu Ondřej Jakob. "Ministerstvo financí nikdy nebylo pro šrotovné a šrotovné ani nebylo rozpočtované," zdůraznil. Podotkl, že i kdyby sněmovna veto přehlasovala, pak by se peníze hledaly jen velmi obtížně. "Rozhodnutí sněmovny budeme respektovat," řekl Jakob ČTK.


:. Takhle se šrotují auta. Zdroj: Stream.cz

Ze šrotovného v okolních zemích profitovala zejména mladobleslavská Škoda Auto. Prodeje této značky šly například v Německu nahoru. Již před časem však statistici Evropské unie uvedli, že zavedení vládních pobídek ve většině zemí sedmadvacítky nezabralo.

Pomohlo jen v Německu, Polsku a mírně v Lucembursku. V ostatních zemích prodej aut i přesto klesl. [celá zpráva]

Přehled zemí, kde v současné době platí šrotovné:
zeměplatnostčástkapodmínky
Francieod ledna 20091000/2000 eur (dle emisí nového auta)vůz min. 10 let starý
Lucemburskood ledna 20091500/2500 eur (dle emisí nového auta)vůz starší 10 let
Německo
od ledna 2009 (max. do konce roku 2009)2500 eurvůz min. 9 let starý
Nizozemsko(platí jen v Haagu)1000 eurvůz vyrobený před rokem 1991
Portugalsko 1000/1250 eur (podle stáří sešrotovaného vozu)vůz starší 10 let
Rakouskood dubna 2009 do prosince 2009 (max. 30 000 aut; zatím cca 13 550 vozů)1500 eurvůz starší 13 let
Rumunskood ledna 2009790 eurvůz starší 12 let
Španělskood srpna 20081800 eurvůz starší 10 let
Zdroj: ČTK