V letošním prvním čtvrtletí se České aerolinie (ČSA) propadly do ztráty 1,318 miliardy korun. Blýská se teď v letní sezóně na lepší časy?

Výraz, že jsme se propadli do ztráty není úplně přesný. ČSA byly totiž v prvním čtvrtletí ve ztrátě minimálně v posledních dvaceti letech. A když to porovnáte s loňským výsledkem za první čtvrtletí, tak to letos bylo horší zhruba o 400 miliónů korun. To je také přímý dopad ekonomické krize na naši leteckou společnost. Světlo na konci tunelu zatím vidět není. Celé odvětví letecké dopravy bude ještě minimálně rok či dva čelit existenčním problémům. Skutečně nejde o nic jiného než o přežití. Podle odhadu mezinárodní asociace IATA prodělají za letošek aerolinky ve světě celkem devět miliard dolarů, tedy nejvíce v historii.

Před pár týdny jste novinářům představil revidovaný finanční plán, podle nějž skončí letošní rok pro ČSA ztrátou jen 361 miliónů korun. Budete ho muset opět upravovat?

Zda bude nutná další revize, ukáže až bilance července a srpna, kdy vyvrcholí prázdninová sezóna. My počítáme s meziročním poklesem počtu cestujících o šest procent, což by byl dobrý výsledek, protože některé aerolinky hlásí až dvacetiprocentní pokles.

Slovenské SkyEurope musely kvůli obrovskému zadlužení požádat o soudní ochranu před věřiteli a hrozí jim krach. V té souvislosti se objevily spekulace, že končí éra super levných letenek a dopravci je začnou zdražovat. Mají se toho cestující obávat?

Zdražovat se dalo v období konjunktury před třemi lety. Teď si to žádný dopravce nemůže dovolit. V okamžiku, kdy by ceny zvýšil, spadl by mu ještě prudčeji počet cestujících a tím i tržby. Zvláště na linkách do Londýna či německých měst, kde je nejtvrdší konkurence, bojujeme naopak o cestující agresivní cenovou politikou, tedy co nejlevnějšími letenkami.

Máte připraven i nějaký krizový plán?

S ohledem na to, co se dnes v letecké dopravě děje, připravujeme akceleraci našeho akčního plánu a myslím, že k její realizaci na podzim skutečně dojde.

Budete tedy rušit i některé další linky a zeštíhlovat letadlový park?

Neexistuje jeden zázračný lék a půjde tedy o celý soubor kroků. Evidentní nicméně je, že kapacitu naší flotily musíme snížit a omezit i počet linek. Do procesu restrukturalizace ČSA pravděpodobně velmi razantně zasáhne probíhající privatizace. Kdyby se však nakonec stalo, že zůstaneme sami bez partnera, museli bychom kapacitu snížit ještě výrazněji.

Ve výběrovém řízení soupeří o ČSA už jen dva uchazeči – konsorcium Unimex a společnost Air France-KLM. Ministerstvo financí teď termín pro podání závazných cenových nabídek posunulo z 13. července až na 15. září. Údajně proto, že uchazeči od vás neobdrželi všechny požadované údaje pro hloubkovou kontrolu.

Oběma uchazečům jsme údaje o ČSA dodali. Zároveň proběhl proces otázek a odpovědí, v němž se mohli dozvědět vše, co je zajímalo. Jedinou výjimkou jsou některé leasingové smlouvy na letadla, u nichž si protistrana nepřála jejich zveřejnění. Uchazeči nám ale už teď deklarovali, že všechny potřebné informace mají. Nic by tedy nemělo bránit tomu, aby podali cenové nabídky a vláda do konce září rozhodla o vítězi.

V médiích se v souvislosti s tímto tendrem objevily značně rozdílné odhady prodejní ceny ČSA – od nuly až po deset miliard korun. Jaká je reálná hodnota vaší letecké společnosti?

Podle výroční zprávy za rok 2008 je minimální hodnota Českých aerolinií pět miliard korun. Kolik ovšem zájemci nakonec nabídnou, lze pouze spekulovat. Oba uchazeči si jistě uvědomují, jaké výhody by jim spojení s ČSA přineslo. Pro Air France KLM bychom byli branou na Východ, a pro konsorcium, v němž jsou Unimex Group a největší tuzemský charterový dopravce Travel Service, je zase velmi přitažlivá naše charterová doprava.