Jednalo se o vozy s označením 81-71. Na koleje pražského metra dorazily poprvé v lednu 1978, a to přímo z Moskvy. Na své cestě urazily dva a půl tisíce kilometrů. Podle dopravního podniku sovětské vlaky nahradily starší vozy Ečs, které se tehdy pro plánovaný provoz nové trasy A nehodily kvůli svému menšímu výkonu.

Zatímco dopravní podnik se sovětskými vozy oficiálně rozloučil ve středu, cestující se mohou naposledy svézt ve čtvrtek.

„Pro všechny cestující, kteří by se ještě rádi naposledy svezli touto soupravou, mám dobrou zprávu. Zítra 2.7. odjezdí tato souprava na lince B svá poslední symbolická kola s cestujícími. Souprava bude vyjíždět ze stanice Zličín v 10:07 a ve 13:10 zajede ze stanice Zličín do depa,“ upřesnil pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

FOTO: Roman Vondrouš, ČTK

Sovětské soupravy podnik z větší části nechal zrekonstruovat v plzeňské škodovce, zbylá část byla sešrotována. Design zmodernizovaných vozů navrhoval před 15 lety František Pelikán, těchto souprav jezdí na lince B 44, na lince A 28. Na lince C jezdí již zcela nové vozy společnosti Siemens, jejichž design navrhoval architekt Patrik Kotas. Těch v současnosti jezdí 48.

Modernizovaná ruská souprava.

Modernizovaná ruská souprava.

FOTO: ČTK

Podle Šteinera stojí modernizace jedné sovětské soupravy přes sto miliónů korun. To je polovina pořizovací ceny nových vlaků, přičemž životnost je srovnatelná. Při rekonstrukci se kompletně mění elektrická část a také interiér.

Připravují se turnikety

Radní také připomněl, že stále se počítá se zavedením systému turniketů u vstupů do metra. Podle analýz je možné turnikety nainstalovat ve všech stanicích. Nyní se již pracuje na studii, která má určit technické a ekonomické podmínky zavedení turniketů. Podle Šteinera by měly být nainstalovány během následujících tří let.

V sedmdesátých letech byly v pražském metru turnikety.

V sedmdesátých letech byly v pražském metru turnikety.

FOTO: Pavel Khol, ČTK