Výkonný viceprezident společnosti Acuši Niimi upozornil, že snaha o návrat k zisku nebude zahrnovat uzavírání továren. "Právě teď je trh velmi tvrdý. Ale během dvou nebo maximálně tří let oživí, takže si chceme být jistí, že budeme mít prostředky k uspokojení poptávky," dodal.

Tojoda, který je vnukem zakladatele společnosti, byl ve funkci prezidenta tento týden schválen valnou hromadou akcionářů. Firmu tak poprvé po 14 letech opět vede člen zakladatelské rodiny. Tojoda uvedl, že firma přezkoumá celý svůj sortiment, aby lépe přizpůsobila nabídku jednotlivým regionům. Evropské aktivity podniku by se podle něj měly zaměřit na hybridní automobily.

Toyota není v problémech sama

Toyota se nyní podobně jako konkurence potýká s prudkým poklesem poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské krize. Pokles výroby ohlásily rovněž další japonské automobilky. Produkce Hondy se v květnu snížila o 38,4 procenta na 195 085 vozů a produkce Nissanu o 27 procent na 201 340 vozů, napsala agentura Reuters.

Toyota očekává, že v tomto finančním roce, který skončí v březnu, vykáže rekordní provozní ztrátu 850 miliard jenů (165 miliard korun). Firma však na rozdíl od amerických rivalů General Motors a Chrysler nemá v úmyslu snižovat výrobní kapacity, protože předpokládá, že světová poptávka po automobilech časem oživí.

Toyota loni v celosvětovém prodeji automobilů poprvé předstihla amerického konkurenta General Motors, který vládl světovému automobilovému trhu více než tři čtvrtě století. Vedoucí pozici Toyoty ale nyní ohrožuje německá automobilka Volkswagen, jejíž součástí je Škoda Auto.

Toyota minulý měsíc oznámila, že hodlá v letošním roce kvůli slabé poptávce snížit produkci o 28 procent na sedmileté minimum 6,68 miliónu vozů z loňských 9,24 miliónu vozů.