Pražané si ale budou muset ještě zhruba měsíc počkat, než se s typem ForCity od plzeňské Škoda Transportation setkají v ulicích. A ani pak se hned nesvezou, nejspíše až v průběhu druhé poloviny roku.

Nyní čekají ForCity jízdní zkoušky za účasti techniků dopravního podniku i plzeňské Škodovky a pak opustí brány závodu a začnou zkušební jízdy v ulicích. Nejprve bez zátěže, potom se zátěží.

"Buď v ní budou jezdit studenti dopravních škol a zaměstnanci dopravního podniku, nebo pytle s pískem,“ řekl technický ředitel DP Radek Zamrazil. Projet podle něho bude muset kompletně celou tramvajovou síť.

První vyrobený vůz nové tramvaje T15 Škoda ForCity plzeňského výrobce Škoda Transportation

První vyrobený vůz nové tramvaje T15 Škoda ForCity plzeňského výrobce Škoda Transportation

FOTO: Michal Kamaryt, ČTK

Stoprocentně nízkopodlažní. To by mohl být problém

Jak již Právo informovalo, hrozí totiž, že některé refýže a tratě stoprocentně nízkopodlažní soupravu mohou zastavit. Výška její podlahy je kolem 35 centimetrů, většina vstupů dokonce jen 32 centimetrů nad kolejnicí. Jak výška refýží, tak tramvaje jsou přitom v normě. Ale normy k sobě nepasují.

"Tento nesoulad mezi stavbou refýží a konstrukcí tramvají s ministerstvem dopravy řešíme,“ potvrdil Zamrazil. Nepředpokládá ale, že zásahy budou nějak složité. Mnohdy bude stačit nazvednout propadnutý panel, aby tramvaje lidově řečeno nedrhla, jako je tomu na konečné v Radlicích. Někde přijde na řadu broušení refýží.

Vůz nové tramvaje T15 Škoda ForCity plzeňského výrobce Škoda Transportation

Vůz nové tramvaje T15 Škoda ForCity plzeňského výrobce Škoda Transportation

FOTO: Michal Kamaryt, ČTK

Problémy se očekávají také v některých obloucích a zatravněných úsecích, na které se dávaly zpomalovací černožluté pásy, aby po kolejích nejezdila auta. Zřejmě bude nutné některé vyměnit.

 

Tak krásnou tramvaj hned tak někde nemajíMartin Dvořák, ředitel DP


Praha koupí celkem 250 souprav za 21 miliard

Podle radního Radovana Šteinera (ODS) splňuje ForCity všechny atributy, které Praha chtěla. "Je nízkopodlažní, velkokapacitní a její provoz je ekologický,“ konstatoval.

Kapacitně 250 těchto tramvají, které by měly městem jezdit v roce 2017, mají podle Šteinera nahradit 500 souprav T3. Do konce příštího roku by jich mělo v metropoli být 38. Celá dodávka ForCity přijde město na 21 miliard korun.

Interiér zadní části vozu, který je vybaven dřevěnými sedadly.

Interiér zadní části vozu, který je vybaven dřevěnými sedadly.

FOTO: Michal Kamaryt, ČTK

"Jsem hrdý na to, že tramvaj je plně dílem českých podniků a designerů. 15T je dobrý výrobek. Tak krásnou tramvaj hned tak někde nemají,“ konstatoval ředitel DP Martin Dvořák. Design tramvaje je dílem architekta Patrika Kotase.

"Patnáctka“ by měla napravit reputaci Škodovce v souvislosti se soupravami typu Porsche, o nichž mají pochybnosti nejen běžní cestující, ale i odborníci. "Snažili jsme se poučit u 14T (Porsche). ForCity je o generaci dál. Věřím, že se její design stane symbolem Prahy, stejně jako T3,“ míní ředitel Škoda Transportation Tomáš Krsek.    

Technické parametry 15T
- délka tramvaje 31,4 metru
- šířka 2,46 metru
- výška 3,6 metru
- kapacita 61 sedících a 239 stojících osob
- maximální rychlost 60km/hod
- šest dvoukřídlých dveří, z toho jedny jen pro řidiče