Vedení Leteckých závodů o návrhu nemělo až do čtvrtečního podvečera tušení. "Dovídáme se to od vás," přiznal zaskočený místopředseda představenstva Tomáš Štefánek. V samotných Kunovicích zpráva vyvolala značný rozruch. "Vnímám to jako velkou hrozbu, i když je to zatím návrh," řekl starosta Kunovic Jiří Vařecha (nez.)

"Návrh na konkurs jsme podali ve středu na popud okresní správy sociálního zabezpečení v Uherském Hradišti," upřesnila Mikešová. Částku, kterou podnik dluží, neuvedla. "Nejsme oprávněni tuto informaci sdělovat. Můžeme jen říci, že jde o dlužnou částku za poslední dva roky," dodala.

Už jednou v konkursu byli

"Je to překvapivé. Zrovna minulý měsíc jsme uhradili čtvrtinu závazku a slíbili, že budeme splácet dál. Rozhodně nesplňujeme atributy na prohlášení konkursu, náš majetek je vyšší než závazky. Sociálka musí vědět, že s návrhem nemá šanci uspět. Hned zítra se s nimi spojíme," reagoval ve čtvrtek Štefánek, který rovněž nechtěl říct konkrétní dlužnou částku.

Továrna, která dříve nesla název LET Kunovice, už v nedávné době jednou v konkurzu byla - od října 2000, když ji po dvou letech hospodaření přivedla do ekonomických potíží americká společnost Ayres Corporations. Ve výběrovém řízení, v srpnu 2001, pak LET koupili majitelé letecké společnosti Moravan z Otrokovic na Zlínsku. Nyní jim tak hrozí, že pokud soud shledá návrh na konkurz jako opodstatněný, mohli by se ocitnout ve stejné situaci, jako jejich předchůdci.

O návrhu bude rozhodovat Krajský soud v Brně. "Návrh jsme ve středu obdrželi," potvrdila vedoucí podatelny soudu Olga Šudáková.

Jeden návrh už u soudy byl, neprošel

Podle zjištění Práva už krajský soud v Brně dokonce jednou návrh na konkurs na stole v letošním roce měl. V červenci ho podalo několik fyzických osob. Soud ho ale tehdy odmítl. "Návrh na konkurs? No to se dalo čekat. Spíš se divím, že to přišlo až teď," ulevil si jeden z bývalých zaměstnanců. "Pokud by k tomu došlo, ztrátila by zaměstnání spousta místních lidí. Budeme muset zvážit, zda v této souvislosti nezřídit nějaký speciální fond pomoci sociálně slabým," neubránil se černým myšlenkám starosta Vařecha.

Že mají Letecké závody dluhy, se v regionu čas od času proslýchá už delší dobu. Například Všeobecná zdravotní pojišťovna v srpnu zveřejnila, že Letecké závody s některými dalšími firmami regionu patří mezi její největší dlužníky, z nichž každý řádově dluží 20 miliónů korun. Vedení Leteckých závodů letos na jaře připustilo, že se fabriky nepříznivě dotkla krize leteckého průmyslu.

"Trh je navíc zahlcen v důsledku obrovské nadvýroby z konce 80. a počátku 90. let," vysvětloval před časem předseda představenstva Libor Soska započaté propouštění, po němž se počet pracovníků snížil z 1100 přibližně na 800. Společnost ale odmítá že by byla v krizi a neměla dost zakázek. "Přichází noví klienti, otvírají se nové trhy," konstatoval Soska ještě ve středu na tiskové konferenci ve Zlíně. Letecké závody jsou podnik s téměř sedmdesátiletou tradicí. Jejich nejznámějším produktem je letoun L 410.