„Dnešní hospodářský pokles nemá moderní precedens, dno se posunulo,“ řekl šéf IATA Giovanni Bisignani. „Naše odvětví bylo otřeseno,“ citoval z Bisignaniho vystoupení na pondělním výročním jednání organizace v malajsijském Kuala Lumpuru list International Herald Tribune.

Ještě v březnu IATA očekávala celosvětovou ztrátu v osobní a nákladní letecké dopravě asi 4,7 miliardy dolarů (91,5 mld. Kč), na pondělním jednání však její experti přišli s odhadem devítimiliardového propadu. Po bilanci loňského roku - minus 10,4 mld. - je to druhý po sobě jdoucí špatný rok.

Lletošní očekávaný 15procentní pokles výnosů všech aerolinek na 448 miliard je prudší, než k jakému došlo po útocích al-Kajdy, zaznělo na konferenci. „Ať krize přejde rychle nebo pomalu, svět se změní a už to nebude stejný byznys jako dřív,“ dodal Bisignani.

Na cestující se krize promítá smíšeně - zatímco některé společnosti stlačují ceny dolů, jiné omezují lety nebo za servis na palubě požadují příplatky. To se týká zejména první třídy a business class, a obecně evropských a amerických aerolinek. Evropa podle IATA očekává celkovou ztrátu 1,8 mld. dolarů, zatímco ještě loni měla zisk 400 miliónů. USA si relativně polepší - místo loňské ztráty 5,1 mld. dolarů čeká letos ztrátu „jen“ jednu miliardu. Asijští přepravci, jež mají ztratit 3,3 mld. dolarů, vysoký standard palubních služeb nesnižují ani nezpoplatňují.