„Jsem přesvědčen, že to mnozí vlastníci starých aut už stejně učinili a tankují natural,“ řekl  Právu tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Dokládají to i čísla. Po českých silnicích stále ještě jezdí asi jeden milión vozů, jejichž motor byl konstruován na 91oktanový benzín, což je sedmina celého vozového parku ČR. Podíl Speciálu 91 na prodeji pohonných hmot však už přesto klesl na zmíněné jedno procento.

Stačí prý nechat seřídit motor

Na dotaz, jestli starým automobilům nezpůsobí technické problémy, když se do jejich nádrží bude dlouhodobě lít benzín s vyšším oktanovým číslem, Tunkl odpověděl: „Žádný technický problém by to být neměl, vždyť kvalitnější benzín je pro motorové vozidlo vždy lepší. U starého auta se při přechodu na jiný benzín musí pouze nechat seřídit motor. Na rozdíl od modernějších vozů, které si s tím už dokážou poradit automaticky.“

Mezi některými motoristy se ovšem traduje, že by dlouhodobé používání benzínu s vyšším oktanovým číslem, než předepsal výrobce, mohlo způsobit rychlejší opotřebení motoru. Ani s tím ale Tunkl nesouhlasí. „Rozdíl například čtyř oktanů není nijak podstatný. Navíc řidičům, kteří vlastní stará vozidla, určitě nejde o výkon, ale o to, aby spolehlivě dojeli do cíle. Motory svých aut proto zpravidla nepřetáčejí do enormních otáček,“ konstatoval Tunkl.

Faktem ovšem je, že speciál je levnější než víceoktanové benzíny. Navíc si při přechodu na Natural 95 bude muset řidič starého vozu kupovat a přilévat do nádrže přísadu nahrazující olovo.

Tankování se prodraží

„Tato přísada je pod názvem Benadit běžně k dostání u všech našich čerpacích stanic,“ ujistil Právo Václav Loula ze společnosti Benzina. Jak připomněl, olovnaté benzíny v ČR skončily už v roce 2000 a od té doby se prodává Speciál 91 s draselnou přísadou. Natural 95 však tuto přísadu neobsahuje, a proto bude nezbytné do něj dolévat Benadit.

Podle údajů Českého statistického úřadu se v minulém týdnu prodával litr Speciálu 91 u čerpacích stanic v průměru za 26,94 koruny, zatímco Natural 95 stál v průměru 27,51 Kč, tedy o 57 haléřů více. Přechodem ze speciálu na natural by se tak řidiči plná nádrž prodražila zhruba o pětadvacet korun a k tomu je nutné připočíst ještě zmíněnou přísadu.

V centrálním registru je v České republice evidováno přes sedm miliónu motorových vozidel, z nichž 1,422 miliónu je starších než patnáct let. Po silnicích stále ještě jezdí například čtvrt miliónu vozů Škoda 105 a 120, jejichž průměrné stáří přesahuje 26 let, přes 40 tisíc vozů Škoda 100 v průměrném věku 37 let, či 27 tisíc žigulíků o průměrném stáří 34 let.

O tom, že prodej speciálu bude v ČR zřejmě zrušen, napsaly jako první Hospodářské noviny. Podle nich například Benzina nabízí ještě speciál u 260 ze 337 svých pump, ale Shell už pouze u osmi ze 174 pump. „Počítáme s tím, že během příštího roku zmizí z našich čerpacích stanic Speciál 91 úplně,“ sdělil mluvčí zastoupení Shellu v ČR Petr Šindler.

Benzina bude speciál u 260 pump prodávat až do konce letošního roku. „Pak budeme zkoumat, zda speciál ještě nějaký čas ponechat alespoň na některých z nich,“ informoval Loula.