Zmíněný občan se na soud obrátil v roce 2006, protože tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) nerespektoval připomínky ze stavebního řízení.

„Ministerstvu dopravy se opět nevyplatila arogance, z vlastních zkušeností víme, že námitky občanů a jejich sdružení se ve stavebních řízeních až na výjimky zamítají,“ řekl v úterý ČTK Miroslav Patrik z Dětí Země.

Na dotaz Práva, jak bude ministerstvo dopravy reagovat, odpověděl mluvčí MD Karel Hanzelka: „Verdikt soudu ještě nemáme v ruce. Nemyslíme si ale, že by nějaký soud mohl zastavit provoz na už existující dálnici. To by bylo něco nepředstavitelného.“

Spory o deset hektarů

Výstavba dálnice D 11 (Praha–Hradec Králové–hranice s Polskem) začala už v roce 1978, z celé 154kilometrové trasy je ale přesto hotovo pouhých 86 km. Důvodem je nekonečný spor státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou z Plačic, která vlastní 10 hektarů pozemků, které stavbaři potřebují pro dokončení šesti kilometrů trasy, jež jim zbývají do Hradce Králové.

Topolánkova vláda loni v říjnu rozhodla, že Havránková dostane jako náhradu 253 hektarů půdy na jiném místě. Taková směna je ovšem pro stát krajně nevýhodná. Ministr dopravy Gustáv Slamečka proto žádá, aby Fischerova vláda chystanou směnu pozemků zrušila.

„Naše ministerstvo se s Havránkovou pokusí vyjednat rozumnější podmínky, a kdyby to nevyšlo, pomůže změna legislativy,“ řekl Právu Hanzelka.

MD již připravilo novelu zákona, která by zrušila nynější odkladný účinek soudního jednání o finančním vyrovnání s vlastníkem na zahájení stavby. Slamečka se snaží přesvědčit poslance, aby to už nyní v červnu předložili jako pozměňovací návrh k některé z projednávaných předloh.