Více tak nyní proti létu platí například menší skupiny. Zatímco od července ve skupině od dvou do 15 osob zaplatil plné jízdné jen jeden člověk a ostatní jeli za polovinu, od října plné zákaznické jízdné platí dva lidé ze skupiny. Zvýhodněním těch, kteří využijí vlak v obou směrech, naopak cesta pro větší skupiny zlevnila.

Pro příští rok podnik zachová letošní rozsah dopravy. A to i přesto, že stát ani letos drahám nezaplatil celou prokazatelnou ztrátu z provozování osobní dopravy, řekl Kousal. V letošním roce zajišťují ČD pro stát osobní železniční dopravu v hodnotě asi 9,5 miliardy korun. Od státu a krajů však získají jen 6,9 miliardy, z toho stát zaplatí 4,8 miliardy a kraje 2,1 miliardy korun. Rozdíl, tedy asi 2,6 miliardy korun, musí zajistit ČD.

Některé méně využívané vlaky podnik v jízdním řádu, který bude platit od poloviny prosince, zrušil. Na druhou stranu přibudou nové spoje na hodně využívaných tratích.

Dráhy chtějí vytvářet dceřiné společnosti na zajišťování servisních činností. Například ČD majetkově vstoupí do firmy Jídelní a lůžkové vozy, kde získají 34 procent. Pro provozování nákladní dopravy by podobně měla vzniknout nejpozději v roce 2005 stoprocentní dceřiná společnost ČD Cargo.

Dráhy chtějí snížit ztrátu na 500 mil. Kč

České dráhy chtějí letos snížit ztrátu proti původnímu plánu o miliardu na 500 miliónů korun. Dráhy letos nemají pokryto 2,6 miliardy korun za zajišťování dopravní obslužnosti v rozsahu, který si objednal stát. Ministerstvo dopravy letos dokonce několik měsíců neplatilo ČD měsíční splátky za dopravní obslužnost. Měsíčně má drahám odvádět asi 400 miliónů korun.

Podle Kousala však již ministerstvo platí a dokonce chce doplatit úroky z půjček, které si podnik musel vzít. Dráhy si minimálně dvakrát půjčily řádově 300 až 400 miliónů korun od komerčních bank.

Za prvních osm měsíců roku firma vykázala zisk 300 miliónů korun. Poprvé v historii měly dráhy zisk v pololetí 2002, a to 799 miliónů korun. To však ještě fungovaly jako státní organizace. Od Nového roku jsou akciovou společností a provozují železniční dopravu, o železniční komunikace se stará státní Správa železniční dopravní cesty. I očekávaná půlmiliardová ztráta bude podle náměstka Josefa Bazaly účetní. Nebudou totiž pokryty celé odpisy, vysvětlil.

Po organizačních změnách, kdy ČD od 1. září sloučily dvě divize dopravní cesty a obchodně provozní, se podle Bazaly uvolnilo asi 150 miliónů korun, které firma na různých účtech efektivně nevyužívala. Firmě se tedy zlepšily finanční toky. K 30. září tak pohledávky po lhůtě splatnosti přesahují závazky. Firma eviduje závazky na úrovni 180 miliónů a pohledávky kolem 250 miliónů Kč.

Za osm měsíců roku dráhy přepravily 55,5 miliónu tun zboží, což je sice proti plánu pokles o 1,5 procenta, proti loňskému roku však přeprava zboží narostla o čtyři procenta. Počty cestujících jsou zatím nižší proti plánu o šest procent a proti loňsku o dvě procenta. Od dubna se však pokles počtu cestujících na drahách zastavil.

Vedení chce zdražit režijní jízdenky

Podle Kousala by se měly zdražit režijní roční jízdenky pro zaměstnance drah. Je ale pro zachování režijních výhod pro zaměstnance, zároveň je však také pro zvýšení ceny, za kterou si zaměstnanci ČD jízdenku kupují. Nyní platí za roční jízdenku 100 korun, rodinní příslušníci 500 a děti 50 korun. Kousal připomněl, že dráhy režijní výhody zaměstnancům odebrat nemohou. Je to v kompetenci ministerstva dopravy.

Podle šéfa železničních odborů Jaromíra Duška se ministerstvo na režijních jízdenkách dohodlo s odbory v roce 1993 s tím, že se na nich nebude nic měnit včetně jejich ceny až do doby, než bude ukončena transformace ČD. "Jestli někdo tvrdí, že je ukončena transformace drah, ať zvedne ruku," řekl Dušek.

O tom jaký bude v příštím roce rozsah různých výhod pro zaměstnance, ale i o plánu růstu mezd, bude vedení ČD jednat s odbory. Kolektivní vyjednávání začne na drahách 27. října a do konce roku by vedení firmy chtělo dohodu s odbory uzavřít.

Kvůli mistrovství světa opraví nádraží Libeň

České dráhy opraví kvůli mistrovství světa v hokeji, které se v roce 2004 uskuteční v ČR, pražské nádraží Libeň v blízkosti budované haly Sazka. Dráhy postaví nové třetí nástupiště, které budou využívat v době konání šampionátu pro příjezdy a odjezdy zvláštních vlaků a později pro rozšíření spojů pražské integrované dopravy, uvedl to náměstek generálního ředitele ČD Josef Bazala.

Do výstavby třetího nástupiště budou ČD investovat asi 31 miliónů korun. Dalších 30 miliónů bude stát oprava nádražní budovy, prostoru před nádražím a rekonstrukce současných nástupišť. Do opravené budovy bude bezbariérový vstup. Zmizí současné nevzhledné kiosky, vysvětlil Bazala.