„Cestovní kanceláře letos kvůli ekonomické krizi zaznamenávají přibližně desetiprocentní propad prodejů zájezdů, a proto letos přišly s mnoha novými nápady, jak oslovit potencionální klienty,“ vysvětlil Okamura.

Velkou letošní změnou bude také to, že cestovky chtějí cenově zvýhodněné zájezdy nabízet i s odjezdem až za měsíc. Dříve to bylo maximálně dvacet dní.

„Cestovní kanceláře se snaží podpořit prodej také mnoha různými variantami dětí zdarma. Dítě zdarma tak letos bývá i pouze s jedním rodičem, zatímco do loňska bylo většinou dítě zdarma pouze se dvěma rodiči apod. Novinkou jsou i nabídky dvou dětí zdarma se dvěma rodiči. Součástí koupě zájezdu je letos také například hodnotný dárek,“ dodal Okamura.

Podle jeho zjištění společnosti pro letošek vymyslely nové názvy pro slevy. Zatímco se doposud užíval výraz super last minute jako výraz pro hodně zlevněný zájezd, letos to již bude hot last minute či mega last minute. Výjimkou není ani využití pojmu šrotovné.

Češi utratili loni za dovolenou v průměru 15 600 korun

V tuzemsku se většinou prodá formou last minute zhruba 40 procent všech zájezdů. Výhodou těchto akcí je nižší cena. Sleva většinou bývá dvacet procent z katalogové ceny. Na druhou stranu bývá nabídka značně probraná.

Češi vloni utratili za jednu zahraniční dovolenou v průměru 15 600 Kč na osobu včetně nákladů na místě pobytu, jde o meziroční nárůst o deset procent. Loni vůbec poprvé Češi trávili své volno více v zahraničí než v tuzemsku.