Podle Českých drah tragických událostí v posledních letech neubývá. Kvůli tomu podnik připravil na zkušebním okruhu ve Velimi simulaci několika srážek s člověkem. Češi totiž často naprosto zbytečně hazardují se svými životy, když jezdí auty přes přejezdy, přestože svítí varovná signalizace, či když si zkracují cestu přes koleje. Případné následky nebezpečí si však uvědomí málokdo.

Člověk při přímém nárazu s vlakem nemá šanci na přežití.

Člověk při přímém nárazu s vlakem nemá šanci na přežití.

FOTO: Michal Kamaryt, ČTK

Kvůli tomu ČD připravily ve Velimi figuríny, do kterých narazil vlak jedoucí rychlostí 80, 120 a 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí použil rychlobrzdu vždy, když figurínu v oranžové vestě zahlédl. Ve vyšších rychlostech byla atrapa rozmetána.

„Je to sice jen figurína, ale tělo se tak chová. Jeho části jsou po srážce na stech metrech podél trati,“ popsal následky srážky mluvčí ČD Ondřej Kubala. Vlak jel v tomto případě rychlostí 120 km/h. Brzdná dráha byla přes půl kilometru, cestující uvnitř vlaku žádný náraz nepocítí, brzdění mnohatunového kolosu je pozvolné. Lidé tak vůbec netuší, co se stalo.

 

Délka brzdné dráhy rychlíku při různých rychlostech.

FOTO: ČD

Podle statistik ČD se loni podobných smrtelných případů odehrálo na 170, dalších 75 lidí bylo zraněno. V číslech figurují i sebevrazi, jak upozornil podnik. Neméně tragické nehody se stávají i na železničních přejezdech. Na 46 procent nehod se stane i přes to, že na přejezdech je spuštěna červená světelná signalizace.

Celkově zemřelo loni na přejezdech 45 lidí, 124 jich bylo zraněno.

Přestože v podobných případech jsou strojvedoucí bez viny, po nehodách se musí vypořádat s následky, mívají totiž psychické problémy. Například před dvěma lety ve Vraňanech na Mělnicku vlak vjel do auta naschvál stojícího na kolejích. Šlo o pojistný podvod. I když strojvůdce za nehodu nemohl, podle ČD utržil psychickou újmu, která mu značně podlomila zdraví. Muž rok po nehodě, která otřásla jeho životem, zemřel.