Hlavní obsah

Krize zametla s českým autoprůmyslem, přibrzdil o čtvrtinu

Novinky, toh
Aktualizováno

Globální krize doslova zametla s tuzemskou výrobou motorových vozidel. Podle středečních statistik Sdružení automobilového průmyslu sjelo z českých továren během prvního čtvrtletí o 23 procent dopravních prostředků méně.

Foto: Nigel Roddis, Reuters

Článek

Za tři měsíce se v ČR vyrobilo 206 908 motorových vozidel. Nejvíce si pohoršila osobní a nákladní auta, naopak autobusům a motocyklům se "dařilo".

Již měření Českého statistického úřadu v předešlých týdnech ukázalo, že výroba auta byla v tuzemském autoprůmyslu zasažena nejvíce. Teprve v březnu zmírnil svůj propad, a to díky zavedením šrotovného v sousedních zemích, čímž se zvýšila poptávka po českých autech.

Co do jednotlivých značek, tak nejvíce vozů opět vyrobila Škoda Auto. Z jejích výrobních pásů sjelo 98 036 aut, konkurenční kolínská TPCA vyrobila 87 244 aut. V nošovické továrně Hyundai spatřilo světlo světa 20 tisíc vozů.

Statistika motorových vozidel v 1. čtvrtletí 2009 v meziročním srovnání:
segmentvýrobaprodej v ČR
osobní a užitkové vozy205 281 ( -23,04 %)11 084 (-22,39%)
nákladní vozy253 (-58,93)140 (-33,65 %)
autobusy907 (+5,10 %)112 (+20,43)
motocykly229 (+22,61)17 (-36,59)

Šrotovné

Státní příspěvek na nákup nového vozidla výměnou za likvidaci staršího auta. 

Německá vláda dotace zavedla od ledna letošního roku a činil 2500 eur, tedy přes 66 tisíc korun. Vláda na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy korun. Do konce léta byla částka kompletně vyčerpána.

Na Slovensku proběhly dvě vlny šrotovného a obě byly zcela vyčerpány. Tamní vláda lidem přidávala na nové vozy 1500 eur (900 eur v druhé vlně. Celkem se zlikvidovala zhruba 44 tisíc aut.

Díky šrotovnému v sousedních zemích vzrostl zájem o vozidla české automobilky Škoda, zejména model fabia. 

Reklama

Výběr článků

Načítám