Hlavní obsah

Šrotovné by se mohlo vztahovat kromě aut i na vlaky, navrhují poslanci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Poslanci Karel Sehoř (ODS) a Cyril Zapletal (ČSSD) navrhli, aby se takzvané šrotovné vztahovalo i na vlaky. Například za lokomotivu starší 20 let by železniční dopravce mohl získat až 40 miliónů korun a na vagon až 20 miliónů. Poslanci tento návrh předložili ve Sněmovně při projednávání sociálně-demokratického návrhu zákona o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Vlakové soupravy jsou na českých železnicích v neutěšeném stavu. Ilustrační foto

Článek

O tomto svém návrhu se Sehoř zmiňoval již na úterním zasedání sněmovního hospodářského výboru, kde se o něm ale nejednalo.

Jak ve středu řekl poslanec Zapletal, jedním z motivů tohoto návrhu je neutěšený stav vozového parku Českých drah, které podle předkladatelů provozují 98 procent osobní železniční dopravy. "Já si myslím, že ten vozový park je tak otřesný, že potřebuje obměnit nějakým způsobem," míní.

Lokomotivy ČD jsou v průměru staré 28,1 roku a vagony 32,2 roku. V zahraničí naproti tomu podle předkladatelů návrhu mají ekonomicky zdraví drážní dopravci vozidla stará průměrně asi 14 let.

Státní fond životního prostředí by podle nich měl uvolnit na šrotovné na vlaky tři miliardy korun během následujících tří let. Z toho by se dalo pořídit například asi 35 nových železničních dvoupodlažních jednotek. Jejich výroba by mohla znamenat zachování asi 1800 pracovních míst a zároveň zřízení asi 100 míst.

Zapletal zdůrazňuje, že na rozdíl od šrotovného u aut, ze kterého můžou těžit i zahraniční automobilky, podpoří jeho návrh domácí firmy. "Zůstane to v českém průmyslu," dodal.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám