"Začíná se projevovat změna zákona o DPH, neboť podíl firemních vozidel oproti březnu 2009 (20 procent) vzrostl na 49 procent," uvedl Pavel Tunkl, tajemník SDA.

Podnikatelé mohou od dubna při nákupu nového vozu u všech osobních automobilů uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty. Dosud si mohli daň odečítat jen u aut vybavených pevnou mřížkou. Tu si často nechávali namontovat i do osobních aut, jako užitkové pak vykazovali i některé verze luxusních značek.

Podle Svazu dovozců automobilů firemní zákazníci kvůli očekávanému opatření na přelomu roku nákup nových automobilů odkládali. 

Podíl firemních zákazníků se v dubnu zvýšil na 49 procent proti březnovým 20 procentům. Zároveň poklesl podíl mini a malých vozů, které firmy příliš nekupují, na 40 procent. Loni to bylo 60 procent. Dovoz ojetých osobních aut se snížil o 43 procent.

Škoda zaznamenala pokles, ale stále je nejprodávanější

Nejprodávanější značkou osobních vozů byla i přes 14procentní pokles Škoda Auto, která prodala 12 791 aut. Následuje Ford s růstem o 36 procent na 4413 vozů a Renault, který prodal 3556 automobilů, tedy o pětinu více, než loni.

Prodej ve všech ostatních kategoriích poklesl. Největší snížení se projevilo u kategorie lehkých užitkových aut, která po přesunu zájmu firem k osobním vozům zaznamenala v dubnu propad o 73 procent, za první čtyři měsíce pak o 49 procent na 10 774 vozů. Registrace nákladních automobilů klesly o polovinu, autobusů o 38 procent a motocyklů o desetinu.