V období od dubna 2008 do letošního března prodali tuzemští maloobchodníci 1,679 miliardy litrů nealko nápojů, což je o 3,8 procenta méně než o rok dříve. Utržili za ně však přes 15,1 miliardy korun, zhruba o 350 miliónů korun více než o rok dříve.

"Pokles prodeje nealko nápojů je tažen především ochucenými limonádami, které klesají meziročně v objemu o devět procent," řekl Ondrej Štefánik ze společnosti Nielsen. Není však podle něj možné říci, že by Češi omezovali spotřebu u všech ochucených limonád. Roste obliba colových limonád, kterých se prodalo o šest procent více.

Podle mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Evy Karasové roste prodej zejména colových nápojů, ochucených minerálních vod, energetických nápojů a ledových čajů. "Největší podíl na prodeji nealkoholických nápojů mají minerální vody a sycené nealkoholické nápoje," podotkla.

Výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml uvedl, že spotřeba nealko nápojů se snižuje již pět let. "Jednou z příčin poklesu spotřeby nealkoholických nápojů u nás je zřejmě jejich zdražování v rámci všeobecného růstu cen potravin způsobeného především zvyšováním cen vstupních surovin," řekl.

Z tohoto důvodu výrobci nealkoholických nápojů odmítají snahu Ministerstva životního prostředí, které chce zavést povinné zálohy na PET láhve. Po jejich zavedení by nápoje byly pro spotřebitele ještě dražší a hůře dostupné, uvedl Huml.

Roste obliba kávy

Podle statistik pijí Češi v současnosti také více čaje či kávy než dříve, dlouhodobě roste i konzumace vína. Lze také předpokládat, že v době krize dávají lidé přednost pitné vodě z vodovodu. Litr balené vody je proti litru vody z kohoutku stopadesátkrát až dvěstěkrát dražší.