Článek
"Zájem o letní Česko klesl z polské strany oproti loňsku o pětadvacet procent. Vinou je především posilující euro vůči ostatním měnám a následný pro Poláky nevýhodný kurs zlotého vůči koruně. Naopak zájem Čechů o dovolenkové Polsko i nákupy nyní vzrostl možná stoprocentně. Není se čemu divit, když donedávna nebylo těžké koupit v Polsku třeba novou Škodu Superb oproti Česku o více něž sto tisíc korun laciněji. Zřejmě nezbude nežli něco dělat z cenami podobně jako Poláci," tvrdí Michal Utíkal z CK Pressburg v Olomouci.
Ceny řady českých poskytovatelů ubytovacích a restauračních služeb ovšem stojí nezřídka těsně nad náklady a patří spíše do kategorie marketinkových.
Veletrh Léto 2009 letos obsadilo okolo 350 vystavovatelů z celého světa od Slovenska přes Indonésii po Madagaskar. Trhy vůbec poprvé zaujaly Nory, Dány a Iry. "Týden dovolené v Norsku vyjde na zhruba patnáct tisíc korun za srubový apartmán uprostřed divoké přírody," přiblížila Anna Szulc z polské cestovky Novasol.
Zima byla úspěšná, v létě se ukáže
Účast českých vystavovatelů finančně podpořených státní centrálou cestovního ruchu CzechTourism představovala oproti početné slovenské výpravě několik pěšáků uprostřed bitevního pole. Zástupce do Varšavy vyslal jediný hotel z Krkonoš, špindlerovský Aquapark, region Orlicko - Klodský z Pardubického kraje a česko-polsko-slovenský Region Beskydy.
"Loni na podzim, kdy jsme nabízeli zimní pobyty, pro nás byly varšavské trhy cestovního ruchu úspěšné. Dnes ve Varšavě poprvé zkoušíme, jak dopadne léto. Máme určitě výhodu, že v rámci regionu na poli cestovního ruchu úspěšně spolupracujeme s Poláky a Slováky. Postupujeme společně," konstatovala Monika Konvičná z beskydského regionu.
Součástí varšavského veletrhu spolu s prezentacemi jednotlivých turistických destinací včetně neobvyklých atrakcí tradičně zůstávají ukázky národních zvyklostí folklóru, odívání a kuchyní. Prim v názorné ukázce národního naturelu, která výrazně pomáhá prodávat prezentované hotely a penziony, hrají především Slováci.