"Museli jsme odlévat za mimořádných bezpečnostních opatření, neboť bylo nutné kov o teplotě 1230 stupňů lít ze dvou jeřábů současně," uvedl ředitel pro výrobu a techniku ArcelorMittal Josef Burian.

Kokilu, jak se odborně speciální odlitek nazývá, pracovníci slévárny formovali a odlévali do kesonu, laicky řečeno jámy o hloubce osmi metrů a průměru 6,5 metru. Podle Buryana bylo použito na výrobu odlitku celkem 155 tun tekutého kovu, výsledná hmotnost po opracování činí 140 tun. "Za posledních pět let jsme pro různé zákazníky vyrobili kolem dvaceti kokil, jejich hmotnost však byla nižší, pohybovala se od 100 do 130 tun," uvedl Buryan.

Výroba kovárenské kokily trvala přes dva měsíce, z toho celé tři týdny chladla. Podle společnosti se do ní budou odlévat velké ingoty, které mají být použity pro výrobu speciálních výrobků zejména v lodním a jaderném průmyslu.

Z Ostravy zamířil mnohatunový "drobeček" do PSP Přerov k opracování dosedacích ploch. Poté se bude převážet do Mělníka, odkud popluje nejprve do Hamburgu a následně do Sheffieldu.