„Zařízení jsme spolu s kolegy Otakarem Plašilem a Zdeňkem Kalužou vyvíjeli v brněnské pobočce zhruba půl roku. Pak začala fáze ověřování a zkoušek. Systém využívá již dříve v Maďarsku vynalezený software pro potřeby vyhodnocování kolizních situací,“ řekl Právu spoluautor českého vylepšení zařízení Pavel Fišer.

Elektronický přenos novinkou

Jak dodal, tam se dosud data zadávala pouze ručně. „Náš přínos je ve zdokonalení systému, a především v zavedení elektronického přenosu,“ konstatoval Fišer. Zařízení, která jsou nyní v republice dvě – jedno v Brně a druhé v Praze – posloužila dosud při posuzování 13 případů pojistných událostí.

„Devět z nich jsme odmítli kvůli podezření pro pokus o pojišťovací podvod a podezření ohlásili na policii. Data vyhodnocená novým systémem byla jednoznačně velmi přesvědčivá. Dalších sedm případů jsme vůbec nezačali projednávat, protože zúčastnění od nároku na plnění pojistného ustoupili na místě,“ vypočítal dosavadní úspěchy Virtual Crash mluvčí ČP Václav Bálek.

Jako geostanice

Zařízení tvoří na první pohled běžná tzv. totální geostanice, tedy měřicí přístroj, jaký používají geodeti. Při zapojení nové technologie a speciálního programu však stanice na místě zaměří zhruba sto bodů za hodinu.

Z nich pak program vytvoří spolu s dalšími údaji, jako jsou například typy aut v kolizi, údaje svědků a další, do pěti dnů celkovou analýzu situace. A to včetně počítačové simulace, jak ke střetu došlo.

„Odborná měření, která se dosud na místech nehody prováděla klasickou metodou vytváření trojúhelníkové sítě za pomoci 14 bodů, trvala ručně se známým policejním měřicím kolečkem tři hodiny. Na další vyhodnocení znalců jsme pak čekali často i tři měsíce,“ popisuje mluvčí ČP Bálek.

Mimo rychlosti a také bezpečnosti, kdy není potřeba místo nehody kvůli měření uzavírat na několik hodin, je výhodou i třetinová cena proti dosavadním vynaloženým nákladům na vyšetření havárií s podezřelými okolnostmi.

Výhoda i pro účastníky nehod

Byly to právě změny v práci policie, které přiměly pojišťovnu k hledání nových metod likvidací událostí.

„Nyní policie jezdí k haváriím až se škodou nad sto tisíc. Domnívám se, že snahy omezit takové výjezdy budou pokračovat i nadále. Pak bude toto zařízení ještě mnohem důležitější,“ míní spoluautor nápadu Pavel Fišer.

Výsledky získané z měření Virtual Crash sice nejsou právním dogmatem, ale z hlediska odborného jsou natolik přesvědčivé, že jim dal soud dosud za pravdu ve všech sporných událostech. Na druhé straně však už posloužil i ve prospěch účastníků dopravní nehody.

Například jeden v zimě ohlášený případ byl z pohledu odborníků podezřelý z mnoha hledisek. Bouralo staré, již na odpis určené auto. A jako viník nehody byl nahlášen účastník s poměrně drahým vozem, který však ještě nebyl přihlášený do evidence.

„I když jsme zpočátku byli velmi podezíraví, vytvořená simulace jednoznačně dala za pravdu účastníkům nehody. Z hlediska všech zadaných informací se kolize skutečně s největší pravděpodobností udála tak, jak byla ohlášena. Škodnou částku jsme vyplatili,“ doplnil Bálek.
Pořizovací náklady na Virtual Crash přišly na necelého půl miliónu korun. Loni přitom pojišťovna odhalila pokusy o podvody za 274 miliónů Kč.