"Vláda se rozhodla, že osloví tyto dvě společnosti," řekl Kalousek s tím, že kabinet nebude důvody pro výběr Unimex Group a Travel Service, respektive KLM-Air France komentovat.

Ve druhém kole bude jediným výběrovým kriteriem nabídnutá cena. Nový majitel by měl být znám do konce září. Cenu aerolinek odborníci odhadují kolem 4,5 miliardy korun.

Společnost Air France-KLM je stejně jako Aeroflot partnerem ČSA z aliance SkyTeam. Spojení s ČSA by Air France-KLM podle jejího vyjádření umožnilo posílit pozici ve střední a východní Evropě.

V konsorciu Unimex-TVS má 51 procent Unimex Group ovládaný podnikatelem Jiřím Šimáně. Firma má zároveň podíl tuzemském charterovém leteckém dopravci Travel Service, kde spolu se zakladatelem Romanem Vikem ovládá třetinu akcií. Majoritu v Travel Service drží Icelandair Group. Travel Service je nejvýznamnějším charterovým dopravcem na českém trhu, kde působí 12 let. Kromě charterových letů provozuje od roku 2004 pravidelné nízkorozpočtové linky pod značkou Smart Wings.

Minulý týden jednal o možných bezpečnostních rizicích privatizace ČSA bezpečnostní výbor Sněmovny. Podle předsedy výboru Františka Bublana (ČSSD) je na tom ze čtyř zájemců z bezpečnostního hlediska nejhůř ruský Aeroflot. Jednání výboru se zástupci civilní rozvědky a kontrarozvědky bylo za zavřenými dveřmi, a poslanci nechtěli prozradit detaily.

Jedním z důvodů, proč byl Aeroflot vyřazen, může být také to, že aerolinky pro koupi ČSA hledaly partnera, kterého zřejmě nenašly.