„Při jednání s koaličními poslanci o společném protikrizovém plánu jsme se shodli, že konkrétní podmínky pro šrotovné teď urychleně dopracují úředníci ministerstva průmyslu a obchodu. Neměl by to být problém, protože nechceme žádné experimenty. Česko v podstatě převezme model, jenž se už osvědčil v Německu i na Slovensku,“ uvedl Urban

Šrotovné je navrženo ve výši 30 000 korun, ale automobilky ho budou moci ještě o určitou sumu ze svých zdrojů navýšit. Částka by tak nakonec mohla zřejmě být až 60 000 Kč. Žadatel na šrotovné získá nárok, když nechá zlikvidovat svůj nejméně deset let starý vůz, jehož je nejméně dva roky vlastníkem.

Návrh zákona o šrotovném bude Sněmovna schvalovat již na své příští schůzi, která začne 28. dubna. „Na šrotovné bude vyčleněno zřejmě dvě a půl miliardy korun, což by vystačilo na uspokojení asi 80 tisíc žadatelů. To je myslím dostatečné množství,“ řekl Právu Urban.

V Česku je zaregistrováno 4,4 miliónu osobních vozidel, jejichž průměrné stáří je téměř čtrnáct let. O šrotovné by se tedy teoreticky mohly ucházet i dva milióny lidí.

Likvidace kompletního auta je bezplatná

Příslušné povolení k ekologické likvidaci autovraků má v České republice 490 vrakovišť. Kompletní stará auta, jimž nechybějí základní součásti, jako je karoserie, motor a kola, musejí autovrakoviště podle platného zákona o odpadech odebírat od jejich majitelů bezplatně. Poplatek za likvidaci se tak zpravidla platí pouze v případě, že vozidlo je nekompletní a určeno na náhradní díly.

Na vrakoviště si sebou vlastník vozidla musí přinést velký technický průkaz, aby se vyloučila možnost podvodu. Vrakoviště auto převezme a vystaví doklad o likvidaci. Ten pak vlastník sešrotovaného auta předloží spolu s registrační značkou na příslušném úřadě při vyřizování žádosti o vynětí z evidence motorových vozidel.

Příspěvek chtějí i autovrakoviště

Vrakoviště mají podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Jana Volejníka dostatečnou kapacitu, aby nápor žadatelů o šrotovné zvládla.

„Přesto se může stát, že to či ono vrakoviště oznámí, že má kapacity naplněny a přestane další vozy k likvidaci přijímat. Vzhledem k velkému poklesu cen železa je to totiž pro náš obor už několik let ztrátová záležitost. Řadu vrakovišť jejich majitelé provozují jen proto, že do vybavení investovali spoustu peněz,“ řekl Právu Volejník.

Na otázku, jestli tedy bude Sdružení zpracovatelů autovraků usilovat, aby v rámci akce šrotovné dostalo od státu nějaký příspěvek na likvidaci vozidel, Volejník prohlásil: „Jsme příliš malé sdružení na to, abychom si byli schopni zaplatit nějakého lobbistu. Snad ale politikům i bez toho dojde, že situaci našeho oboru musejí konečně řešit, aby v budoucnu bylo vůbec kde stará auta šrotovat.“