Hlavní obsah

Šrotovné táhne Německo, prodej aut vyskočil o 40 procent

Prodej nových automobilů v Německu se v březnu meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401 000 vozů díky takzvanému šrotovnému, jež zavedla německá vláda. Oznámil to svaz mezinárodních výrobců automobilů VDIK.

Foto: David W. Černý, Reuters

Prodej táhne zavedení šrotovného.

Článek

Německo je největším automobilovým trhem v západní Evropě. Německá vláda v letošním roce začala vyplácet bonus 2500 eur (téměř 70 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu.

Podobná vládní opatření podpořila poptávku po automobilech také v dalších evropských zemích. Ve Francii se v březnu prodej aut zvýšil zhruba o osm procent a mírný nárůst zaznamenala rovněž poptávka v Itálii. Pokles prodeje ve Španělsku zpomalil na 39 procent z únorových 49 procent.

Automobilový průmysl se nyní po celém světě potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů.

Šrotovné

Státní příspěvek na nákup nového vozidla výměnou za likvidaci staršího auta. 

Německá vláda dotace zavedla od ledna letošního roku a činil 2500 eur, tedy přes 66 tisíc korun. Vláda na šrotovné vyčlenila 1,5 miliardy korun. Do konce léta byla částka kompletně vyčerpána.

Na Slovensku proběhly dvě vlny šrotovného a obě byly zcela vyčerpány. Tamní vláda lidem přidávala na nové vozy 1500 eur (900 eur v druhé vlně. Celkem se zlikvidovala zhruba 44 tisíc aut.

Díky šrotovnému v sousedních zemích vzrostl zájem o vozidla české automobilky Škoda, zejména model fabia. 

Výzkumná firma J.D. Power and Associates v lednu předpověděla, že prodej automobilů v celé Evropě by se měl v letošním roce snížit o zhruba 15 procent.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám