Článek
Lidé dávali více peněz především za potraviny. Analytička Helena Horská z Raiffeinsenbank upozornila, že tržby hypermarketů a supermarketů rostly reálně o 3,6 procenta, což je nejvíce od května 2008.
Více než před rokem dávali zákazníci i za léky a drogérii a překvapivě i za kulturní zážitky a cestování. V tomto odvětví vzrostly útraty meziročně o 11 procent.
Naopak o dražší zboží v čele s automobily zájem není. "Struktura maloobchodu potvrdila výrazný pokles prodejů automobilů ( o 14,7%). Letos by oproti loňsku měla díky krizi spotřeba domácností výrazně ubrat, nicméně do negativních čísel se asi nedostane. To ovšem neplatí o maloobchodu, kde očekáváme meziroční poklesy v první polovině letošního roku," uvedl analytik Komerční banky Jiří Škop.
Alkohol a cigarety se kupují pořád
Více než před rokem lidé utráceli za potraviny, tabák a alkohol. "Platí, že i za recese se bude utrácet za potraviny, alkohol, tabák, drogérii a léky. Nicméně ani těmto tržbám se v některých měsících nemusí pokles vyhnout. Rostoucí nezaměstnanost a nejistá budoucnost bude omezovat spotřebu. Růst tržeb i za potraviny apod. bude jen pozvolný," uvedla Helena Horská z Raiffeisenbank.
ČSÚ také revidoval údaje za loňský prosinec, původní pokles o 0,8 procenta úřad opravil na růst o 0,1 procenta.