Článek
„Po určitém zklidnění v prosinci (po revizi pokles meziročně o 12,8 %) tak v lednu, kdy došlo mj. k dosud nejdelší odstávce v českých automobilkách, průmysl opět klesal prudkým tempem, podobně jako v listopadu,“ komentoval analytik Raiffeisenbank Pavel Mertlík.
Podle statistiků k meziročnímu poklesu průmyslové produkce nejvíce přispěla výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů, vč. subdodavatelských prací či výroba kovodělných výrobků.
Již v předešlých měsících tuzemský průmysl doslova padal dvouciferným tempem. Obdobně je na tom průmysl v celé eurozóně. Ten totiž za leden meziročně zažil rekordní pokles, a to 17,3 procenta. Výsledek byl nejhorší od roku 1990.
„Velký pokles nás zřejmě čeká v dalších měsících, vezmeme-li v úvahu, že v Německu poklesly objednávky v průmyslu v lednu meziročně o překvapivých a stěží uvěřitelných 37,9 %. Proti této hrozbě však již brzy začne v průmyslové statistice 'pracovat' efekt německého šrotovného a zvýšená výroba a export malých aut v ČR,“ dodal Mertlík.
Pohoršilo si i stavebnictví
Stavební produkce v ČR v lednu meziročně poklesla o 11,1 procenta. Podle úřadu je za nepříznivým výsledkem mimo jiné počasí, které nedovolovalo stavařům pracovat tolik jako loni.
„Podobně jako v předchozích měsících pokračoval pokles produkce v pozemním stavitelství (-6,4 %) a růst produkce inženýrského stavitelství (+14,2 %),“ dodali statistici.
„Stavebnictví má šanci udržet si slušný výsledek i v současné recesi drtící průmysl. Hlavní zásluhu mají inženýrské stavby financované veřejným sektorem. Veřejný sektor spolu s financemi z EU nyní nabízí největší část zakázek pro stavební firmy a umožňuje jim tak překlenout dobu negativního vývoje komerční výstavby,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.