Ve firmě platí tříletá kolektivní smlouva, která zaručuje každoroční růst mezd o procentní bod nad inflaci. To však podle managementu v době prohlubujícího se útlumu v letectví příliš zatěžuje náklady společnosti. Výdaje chce proto ČSA vrátit na loňskou úroveň buď propuštěním pěti procent zaměstnanců, nebo snížením mezd.

"Za dané hospodářské situace, která není způsobena vnitřním fungováním ČSA, ale vnějšími ekonomickými podmínkami, existuje ke snížení mezd jediná alternativa pro omezení personálních nákladů, a tou je snížení počtu zaměstnanců," uvedla Hupáková. Ve firmě nyní pracuje 4650 lidí.

Odbory však na snížení mezd zatím přistoupit nechtějí. Zřejmě klíčové jednání se uskuteční příští týden, kdy chce vedení argumentovat aktuálními čísly o hospodaření společnosti. "Já si myslím, že je reálné nějakou dohodu udělat," řekl prezident sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar.

"My máme mandát na kolektivní smlouvě nic neměnit," uvedl šéf odborové organizace leteckých mechaniků Petr Novák. Podle něj není možné mechaniky propouštět, neboť už nyní je jich méně, než je třeba. Podnik navíc údajně snižováním stavů zásadně neušetří, protože bude muset vyplácet odstupné.

Dohoda i bez odborů

Dohoda o snížení mzdy se může obejít i bez odborů. Podle Hupákové existují lidé, kteří se zmrazením mezd na loňské úrovni souhlasí. "Začali se objevovat lidé z firmy, kteří vědí, jaká je situace v odvětví," řekla Hupáková. Odbory naopak viní vedení, že na zaměstnance činí nátlak, a tím porušuje kolektivní smlouvu.

"Cílem nátlaku je získání souhlasu jednotlivých zaměstnanců se snížením mezd pod hrozbou zařazení na seznam pracovníků určených k propuštění," uvedl v dnešním prohlášení prezident odborové organizace leteckých techniků a inženýrů Petr Voldán. Jak uvedla Hupáková, platy si zmrazila stovka manažerů, vrcholné vedení a představenstvo si mzdy snížilo o 15 procent.

Aeroliniím od podzimu každý měsíc ubývají cestující. Podle dřívějších informací prezidenta firmy Radomíra Lašáka skončí ČSA za loňský rok v zisku v řádech stovek miliónů korun. Půjde však zřejmě o výsledek prodeje majetku, především pozemků pražskému letišti. Krize přišla v době, kdy stát vypsal soutěž na nového majitele firmy.