„I přes masivní likvidaci starých vozů však v Česku stále ještě existuje na 700 tisíc vozidel bez povinného ručení, z nichž může být kolem 200 tisíc v provozu,“ odhaduje výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

Sankce za neplacení ručení jsou přitom opravdu tvrdé. Pro běžné osobní vozy je denní sazba tohoto příspěvku do garančního fondu České kanceláře pojistitelů 50 až 70 korun. Například nepojištěná fabie tak vyjde měsíčně na 1500 korun, což je podstatně více, než kdyby její majitel povinné ručení řádně zaplatil.

Neplatiče zjišťuje ČKP pravidelně každý měsíc srovnáním údajů z centrálního registru motorových vozidel s databází pojišťoven. První dopisy s výzvou k uhrazení zmíněného příspěvku začala rozesílat v polovině února. „Zatím bylo rozesláno zhruba deset tisíc výzev. Nyní, v březnu a dubnu, postupně najedeme na rutinní systém, kdy se budou neplatiči obesílat průběžně několikrát měsíčně. Systém je náhodný, nikdo z neplatičů neví, jestli nedostane v příštích dnech obsílku,“ uvedl Hradec.

Jestliže vlastník vozidla příspěvek neuhradí do 30 dnů, pošle mu ČKP urgenci. Když ani na tu nebude reagovat, bude následovat soud a případně i exekuce. To už ale dlužná částka podstatně naroste o všechny s tím související náklady a penále.

Vozový park mládne

Nový systém nepomáhá jen pojišťovnám. Přispívá i k tomu, že díky masové likvidaci starých aut rychleji mizí ze silnic staré vozy. Koncem loňského roku bylo zapsáno v centrálním registru celkem 7 081 145 vozidel všech kategorií. Průměrný věk celého vozového parku České republiky byl k 31. prosinci 16,93 roku a osobních aut 13,82 roku.

ČKP odhaduje, že sešrotováním 150 tisíc starých automobilů se vozový park v ČR nyní omladil o celý rok. To ovšem Sdružení automobilového průmyslu (SAP) považuje za příliš optimistické číslo. „Ani likvidace 150 tisíc vozidel na to nemohla mít tak výrazný vliv. Přesto jde nesporně o velmi pozitivní proces. A jak na tom vozový park skutečně je, spolehlivě ukáže pololetní bilance,“ řekl včera Právu ředitel sekretariátu SAP Antonín Šípek.  

Obeslány budou statisíce neplatičů

Nepojištěná auta a motocykly ročně způsobují přes pět tisíc nehod s celkovou škodou až půl miliardy korun. Ta je hrazena z garančního fondu České kanceláře pojistitelů, která ji pak vymáhá od viníků nehod. V minulých letech se ČKP škodnou částku dařilo vymoci jen asi ve třetině případů a závazky garančního fondu narostly na 2,7 miliardy korun.

Proto se od letošního ledna zavedly povinné příspěvky neplatičů do garančního fondu. „Dokud nebyla novela zákona v účinnosti, nemohli jsme vůbec nic v praxi otestovat. Současné období tedy považujeme za pilotní, ale přitom také za ostrý zkušební provoz. Chceme si ověřit všechny procesy, až po reakci obeslaných osob, a v případě potřeby některé detaily doladit. Podle toho budeme zvyšovat intenzitu obesílání,“ informoval Hradec. Ten očekává, že letos budou obeslány statisíce osob.