„S ministerstvem dopravy i se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) jednáme o situaci a možnostech řešení,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková.

Jednoduché to ovšem nebude, protože SFDI zřejmě ze státního rozpočtu dostane na letošek místo původně slibovaných 45 jen 36 miliard korun. Část těchto peněz si totiž při jednání o rozpočtu rozebrala jiná ministerstva. Naposledy se podle ČTK převedlo 1,3 miliardy Kč do resortu práce a sociálních věcí.

Navíc se v důsledku prudkého zpomalování české ekonomiky snížil výběr mýtného na dálnicích, i spotřební daně na pohonné hmoty. Jen v lednu tak SFDI přišel na mýtném téměř o sto miliónů korun.

Že je situace vážná, připouští i nový ministr dopravy Petr Bendl (ODS). Na otázku Práva, zda by si nešlo pomoci dodatečným přísunem peněz z fondů Evropské unie, ministr odpověděl: „Budu o tom v Bruselu jednat s lidmi, kteří mají na starosti právě financování dopravy, abych prověřil některé možnosti.“

Na D 47 hotovo jen 44 kilometrů

V současné době je v ČR ve výstavbě 214 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Specifikou dálnice D 47 je ovšem skutečnost, že dosud byla financována pouze ze státního rozpočtu, čímž se odlišuje od řady jiných staveb, které jsou spolufinancovány z evropských fondů.

 foto: Právo/ti

Celá dálnice D 47 z Lipníka až k česko-polské hranici bude po dokončení měřit 80 kilometrů. Zatím je z toho hotovo jen 44 kilometrů, tedy mírně přes polovinu. Dalších téměř 30 km mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem mají stavbaři předat do užívání již letos v září. Pokud se ale chybějící peníze rychle nenajdou, bude se muset výstavba tohoto úseku zastavit.

„Kryté na D 47 zatím pro letošek nemáme čtyři miliardy korun. Část těchto peněz bychom pro trasu z Bělotína do Bílovce mohli přesunout z příhraničního úseku D 47. Získalo by se tak 1,5 miliardy Kč,“ vyčíslil Bendl, jak by se nějaké finance daly přece jen najít.

Poláci dohodu neplní

Podle platné dohody mají Poláci svou dálnici A 1 dostavět z Katovic až k Věřňovicím v roce 2010, kde se na státní hranici propojí s D 47. „Polská A 1 ovšem k hranici stále nemíří. Není tedy důvod trvat na rychlé dostavbě příhraničního úseku D 47,“ konstatoval Bendl.

Dálniční síť České republiky, která má nyní 1056 kilometrů, se letos měla rozšířit o dalších 53 kilometrů. Nyní tedy bude ŘSD muset s největší pravděpodobností tento záměr zredukovat.

Kromě severomoravské dálnice D 47 patří mezi priority dálniční obchvat Prahy, dostavba posledního úseku dálnice D 8 v Českém středohoří, pokračování dálnice D 11 přes Hradec Králové k polským hranicím, a urychlení stavby dálnice D 3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi za pomoci soukromých investorů. Nemalý význam mají také rychlostní silnice, jako například R 35 (Hradec Králové–Olomouc), R 6 na Karlovy Vary, či R 7 na Chomutov.