Vláda zatím nemá na toto opatření jednotný názor a osud šrotovného je tak pro české motoristy stále na vážkách. Do boje o šrotovné ale razantně vstoupil i vicepremiér pro evropské záležitosti Alexandr Vondra (ODS), který vyzval evropské země, aby se šrotovné stalo jakousi „unijní normou“. Tím by naděje na jeho zavedení v Česku výrazně vzrostla.

Například Německo už zavedlo vyplácení bonusu 2500 eur (přes 70 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. K podobné podpoře obnovy vozového parku se hlásí nebo k ní již přistoupila více než desítka členských zemí EU.

Jahn a ČSSD pro, vláda zatím váhá

O podobném kroku se uvažuje i v Česku. Člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Martin Jahn, který předložil návrh „šrotovného“, tedy státní dotaci na nová „nízkoemisní“ auta. Část dalších členů tohoto orgánu však s podporou tohoto návrhu váhá, protože podle nich podporuje jen jeden segment českého průmyslu. „Ale mimořádně důležitý,“ upozorňuje Jahn.

Na myšlenku výplaty šrotovného okamžitě vstřícně zareagovala ČSSD. Podle ní by se šrotovné mohlo pohybovat kolem 25 tisíc na auto. Nápad odpovídá základní koncepci soc.dem, která staví svoje protikrizová opatření na větší podpoře kupní síly občanů a drobných podnikatelů než na pomoci velkým firmám plošným snižováním sociálních odvodů.

U vlády však podpora šrotovného ze strany opozice příliš nezabrala, protože by ji mohla posílit před volbami . Přesto však šrotovné nezapadlo definitivně, absurdně jej zachránil právě jeho politický rozměr a tedy dopad na voliče.

I český ministr průmyslu Martin Říman totiž tento týden nevyloučil, že by se o tomto opatření mohlo dál jednat. Lidem, kteří by vrátili své staré auto, by podle něj měla vláda přispět zhruba 30 000 Kč na nové. Jeho návrh je tedy vyšší než ČSSD. Na šrotovné kývlo Česko i na mezinárodním poli.

Vondra: Evropa by měla mít společný plán

Evropská unie by podle českého vicepremiéra Alexandra Vondry měla mít společný plán na obnovu vozového parku, aby pomohla svým automobilkám v hospodářské krizi. Vondra proto jako zástupce předsednické země EU ve Štrasburku na tiskové konferenci vyzval podle zpráv ČTK Evropskou komisi, aby takový plán připravila.

„Vnímáme, že značný počet zemí se vydal cestou takzvané šrotovací prémie. My soudíme, že by bylo žádoucí mít koordinovaný postup tak, abychom se vyhnuli možným distorzím na trhu,“ uvedl Vondra. „Ta situace, a to všichni uznáváme, je vážná,“ řekl o dopadech finanční krize na automobilky český vicepremiér.

Podle údajů Evropské komise se loni propadl automobilový průmysl asi o osm procent. Výhled pro letošní rok není lepší, spíš ještě horší, dodal. Praha, která tento půlrok sedmadvacetičlennému bloku šéfuje, se proto obrátí na Evropskou komisi. Ta by měla, jakožto strážce unijních pravidel, přijít s takovými opatřeními, která by zabránila případnému zneužívání pomoci.

„Některé země volí cestu, která je v souladu s pravidly hry o státní pomoci a férovosti soutěže. Jiné státy mohou nebo už mají tendenci to omezovat čistě na domácí výrobce,“ zdůvodnil Vondra potřebu koordinace postupu v rámci celého bloku. O tomto problému budou také příští týden jednat český premiér Mirek Topolánek s šéfem Evropské komise Josém Barrosem a dalšími členy výkonného orgánu Unie na bruselské schůzce.

Podle prodejců by ale úvahy o zavedení "šrotovného" mohly prodej aut před jeho zavedením naopak zbrzdit, podobně jako v případě možného odpočtu DPH u osobních aut pro firmy. Podle údajů Svazu dovozců aut totiž na oznámení ministerstva financí zareagovala část firem tím, že nákup aut odložila a vyčkává na duben či květen, kdy by mohl odpočet začít platit.

Celkově ale prodej aut na začátku letošního roku podle prvních odhadů vzrostl díky výraznému snížení cen. Slevy meziročně dosáhly až 30 procent.