"Nejvíce ohroženým odvětvím v ČR je automobilový průmysl, tedy výrobci a subdodavatelé, ale v poslední době i servis. Propouštění se týká především dělnických profesí, a to méně kvalifikovaných," řekl mluvčí Svazu průmyslu a dopravy Milan Mostýn.

Největší propady zaznamenávají exportně orientovaná odvětví, dlouhodobě ohroženou profesí tak jsou skláři. Hovoří se o výrazném poklesu výroby v kovohutnictví i ve strojírenských odvětvích, dá se tedy předpokládat, že propouštění zasáhne i pracovníky těchto oborů, dodal.

Krize v autoprůmyslu:

Odvětví je těžce zasaženo po celém světě. Propad zájmu o nová auta jde ruku v ruce s masivním propouštěním a omezováním výroby. Jen v Česku by o práci během prvního pololetí mohlo přijít přes třináct tisíc lidí, jak odhaduje Sdružení automobilového průmyslu. K redukci počtu zaměstnanců či přerušení výroby již musel sáhnout například lídr trhu mladoboleslavská Škoda Auto či kopřivnická Tatra, Avia a mnoho firem vyrábějící dílčí komponenty pro auta.

Podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu se loni v ČR vyrobilo jen o jedno procento více motorových vozidel, a to jen díky novým automobilkám - kolínské TPCA a nošovickému Hyundai.

"Profese mohou být ohroženy prakticky všechny," soudí předseda představenstva Asociace malých a středních podniků Břetislav Ošťádal. Týká se to podle něj technicko-hospodářských pracovníků, tedy asistentek, projektových manažerů, obsluhy kantýn, pomocných sil v provozech i v kuchyních. Dále pak pracovníků řízení výrob, pracovníků obchodu, technických pracovníků, dělníků, skladníků, řidičů, obráběčů kovů, lisařů a svářečů. "Bohužel jde i o profese, kde se loni velmi obtížně sháněli pracovníci," dodal.

V posledních týdnech se nejvíc propouštělo ve strojírenském průmyslu, automobilovém průmyslu a u subdodavatelů, upozornil prezident Hospodářské komory Petr Kužel. Dále je podle něj postižen i sektor služeb, kde prý obecně panuje přezaměstnanost například v poradenské sféře a redukují se rozpočty. Také banky budou hledat možnosti zefektivnění své působnosti a mnohé již oznámily snížení počtu pracovních míst, opět zejména týkající se méně kvalifikovaných profesí a administrativy, doplnil Mostýn.

O krizi v Česku dále čtěte:
Lidí bez práce výrazně přibylo
Český průmysl je na kolenou, dopadl nejhůře v Evropě
Český průmysl se kvůli krizi sesul téměř na dno
Autoprůmysl v Česku čeká masivní propouštění
Krize dorazila do českých peněženek

Výrazně ohroženou profesí jsou podle něj nejméně pro letošní rok stavební dělníci, zedníci a další stavební profese, zvláště pak lidé málo kvalifikovaní. Vzhledem k tomu, že značný podíl z nich tvoří stavební dělníci ze zahraničí, nemuselo by se ale prý propouštění v první fázi až tolik dotknout tuzemských pracovníků. Propouštění stovek řidičů kamionů avizuje dopravní sektor. Přitom ještě počátkem loňského roku byl nedostatek několika tisíc řidičů nákladních aut, připomněl.

Aktuálně se nejvíce propouští v odvětví textilu, dřeva a papíru, výroby a rozvodu elektřiny, míní analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Nejvíce na to podle něj "duply" především středně velké podniky. Ty větší spíše vyčkávaly, největší vlna teprve přijde. "Ten současný ekonomický šrumec je zrádný v tom, že se dotýká každé profese. Útočí na všechny profese hlava nehlava, pomalu, plošně a vytrvale," poznamenal.

Při aktuální situaci na trhu práce a stoupající nezaměstnanosti to nebude mít jednoduché ten, kdo se na tomto trhu živí, tedy personální agentury a jejich zaměstnanci, uvedl analytik Patria Finance David Marek. Zakázek na hledání lidí pro volné pozice ve firmách bude jako šafránu. Jejich nadějí je podle něj přeorientovat se na agentury, které budou firmám a lidem pomáhat s propouštěním a hledání rekvalifikace.