Hlavní obsah

Ředitel České pošty: Stížnosti bude řešit i poštovní ombudsman

Právo, Jiří Novotný

Generální ředitel státního podniku Česká pošta Petr Sedláček v rozhovoru pro Právo prozradil, že stížnosti zákazníků bude řešit poštovní ombudsman, mluvil také o projevech současné finanční krize.

Foto: Michaela Říhová, Právo

Generální ředitel České pošty Petr Sedláček

Článek

Zatímco v balíkové poště panuje v ČR tvrdá konkurence, v listovních zásilkách do 50 gramů bude mít Česká pošta (ČP) až do konce roku 2012 monopol. Licence vám ale stanoví, že den po podání musíte letos doručit už 91 procent zásilek a každý další rok ještě o procento víc. Zvládnete to?

Jsem přesvědčen, že ano. Loni jsme dokázali doručit přes 90 procent zásilek den po podání a přitom z téměř 900 miliónů zásilek se k adresátům nedostaly jen dvě tisíciny procenta z nich. To je v Evropě naprosto výjimečná kvalita, vždyť i ve vyspělých státech EU musí tak rychle k adresátovi doputovat jen 70 procent zásilek.

Výjimečně dobrá služba samozřejmě vyžaduje masívní investice. Musíme přestavět logistiku i velké krajské třídírny. Vzhledem k očekávanému poklesu tržeb však musíme upřednostnit investice do míst, kde jsou největší přepravní výkony. To je Praha a Středočeský kraj. Chceme především dosáhnout, aby se zlepšilo doručování balíků přímo do domácností, za což je ČP často kritizována. Rozšíříme proto odpolední doručování.

Přílišnou spokojenost s úrovní práce České pošty (ČP) v minulých letech neprojevoval ani váš regulátor, tedy Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Vadil mu například arogantní přístup některých zaměstnanců ČP k vyřizování reklamací

Naše spolupráce s ČTÚ je nyní lepší než dříve. Nastavili jsme si nový způsob výměny informací. O dění na ČP se tak již regulátor nedozvídá jen tehdy, když mu přijde stížnost. Ve vyřizování reklamací chceme pokročit ještě dál. Zřídíme poštovního ombudsmana, který bude podřízen přímo generálnímu řediteli a nikdo jiný si na něj nebude moci vyšlápnout. Hledáme vhodného kandidáta, do několika měsíců představíme ombudsmana veřejnosti.

Světová finanční krize dopadla i na Česko a firmy i domácnosti začínají šetřit. Projevilo se to už nějak na počtu zásilek, které přepravujete?

Projevilo. Začalo to loni v listopadu a hodně nás to znervóznilo. Zjistili jsme, že meziročně klesl počet všech typů zásilek i peněžních transakcí. Firmy opravdu začaly škrtat ve svých rozpočtech a chovají se úsporněji. Prosincová bilance byla o něco lepší, skutečný trend ale ukážou až další měsíce.

V každém případě revidujeme plány na letošní rok. Tržby ČP budou v nejlepším případě stejné jako loni, ale spíše poklesnou. Obtížněji tedy budeme hledat zdroje na potřebné investice do třídicích center a obnovy zastaralého vozového parku. Přesto najdeme peníze například na nákup vozidel s alternativním pohonem, na něž vyhlásíme výběrové řízení.

Česká pošta loni zeštíhlela o 1366 zaměstnanců a koncem roku jich měla 36 741. Budete propouštět i letos a neovlivní to kvalitu služeb?

Nemáme ještě dokončeno kolektivní vyjednávání a nechtěl bych, aby se odbory dozvěděly o konkrétních číslech z médií. Náš sociální partner nás loni velmi podržel a je správné, aby o všem věděl od nás dopředu a chápal, proč se má propouštění dotknout právě toho počtu lidí a těch daných profesí. Bez rizika snížení kvality. Lidí odejde méně než loni, rozhodně ne ti, kteří jsou v přímém styku se zákazníkem.

Před Vánocemi se na poštách ve městech tvořily velké fronty. Nebylo to způsobeno i úbytkem pracovníků u přepážek

ČP má téměř 3400 poboček, z nichž loni odešlo zhruba 750 zaměstnanců. Dotklo se to především velkých pošt, kde byly před Vánocemi opravdu dlouhé fronty. Z toho se pro letošek musíme poučit. Ve snižování počtu zaměstnanců se proto zaměříme spíše na střední článek řízení a především administrativu.

Tam budeme hledat úspory. Za zvládnutí předvánočního shonu bych chtěl všem našim zaměstnancům poděkovat. Byla to pro poštu velká zkouška a lidé v ní obstáli. Jsem rád, že za poslední loňský kvartál se proti stejnému období roku 2007 snížil počet oprávněných stížností na polovinu, přestože například balíků jsme přepravili více než v minulosti.

Váš předchůdce Karel Kratina rezignoval na svůj post loni v září. Tehdy vzbudil nelibost starostů i politiků záměr ČP zrušit kamenné pošty ve 178 malých obcích. Nepřiměje vás nynější krize počet poboček výrazně omezit?

Platí náš slib, že nepřistoupíme k žádným změnám bez dohody s místními samosprávami. Škála možností je široká. Některé obce by souhlasily s tím, aby se v nich malé pobočky s jedním až dvěma zaměstnanci zrušily a provozní doba se naopak rozšířila na větší poště ve spádové obci. Jiné by zase uvítaly poštovní přepážku v místní prodejně či na obecním úřadě spolu s Czechpointem. Náš názor však rozhodně nebudeme obcím vnucovat a žádné definitivní řešení neexistuje.

Zmínil jste se o Czechpointech. O výpisy z registrů je značný zájem. Počítáte s rozšířením dosavadní nabídky

Czechpoint je úspěšný projekt, který budeme postupně rozšiřovat i na další pošty. Je to nový byznys, který dokládá, že se k nám náš zakladatel, ministerstvo vnitra, nechová jako macecha, ale jako matka. Jen o čerstvě zavedený výpis z registru řidičů nás požádalo od začátku roku téměř 7000 lidí. Ukazuje to, že každou další rozumnou službu zákazníci přivítají. Nabídka se rozšíří už během tohoto roku.

O kolik přišla pošta díky neuváženým investicím v bývalém SSSR?

Takového typu investic by se státní firma neměla dopouštět. Opravné položky jsme původně odhadovali na 105 miliónů korun. Do loňského hospodářského výsledku budeme účtovat opravnou položku jen do 30 miliónů korun

Reklama

Výběr článků

Načítám