Do práce ale nastupuje mnohem méně lidí, než kolik jich automobilka zaměstnávala vloni. Zatímco ještě v září loňského roku pro automobilku pracovalo asi 4500 agenturních pracovníků, nyní jich může nastoupit výrazně méně.

„Máme objednáno 800 agenturních pracovníků. Kmenových zaměstnanců zůstává stále stejně, tedy 24 500,“ řekl Právu mluvčí automobilky Jaroslav Černý. I počty stálých zaměstnanců by se však měly snižovat o lidi odcházející do důchodu nebo dobrovolně odcházející lidi, kteří nebudou nahrazováni nově přijímanými. V rámci firmy se počítá s přesunem stovek lidí na jiné pozice.

Škodovka bude mít čtyři pracovní dny v týdnu

Snížení počtu pracovníků a také dlouhodobou odstávku vyvolala krize na evropských trzích. Pokles poptávky po autech zastavilo prodej a s ním i výrobu. Zaměstnanci si museli vybírat dovolenou a další týdny byly doma a přitom pobírali 75 procent mzdy. Nyní budou pracovat podle rozhodnutí managementu jen čtyři pracovní dny v týdnu.

V Mladé Boleslavi a Vrchlabí, kde se vyrábějí modely Fabia a Octavia, budou lidé chodit do práce od pondělí do čtvrtka a v Kvasinách na Rychnovsku, kde z linek sjíždějí modely Roomster a Superb, budou pracovat od úterý do pátku. Tak to bude podle zatím dohodnuté pracovní doby mezi vedením firmy a odboráři do června 2009. Lidé z administrativy budou mít normální pětidenní pracovní dobu.

Nikdo z firmy si zatím netroufá odhadnout, jak dlouho tato mimořádná situace potrvá. „Budoucnost je stále velmi nejistá,“ uvedl předseda představenstva Reinhard Jung na setkání s novináři v Praze s tím, že tak kritické čtvrtletí, jaké bylo to poslední, ještě nezažil.

V tomto týdnu by měla Škoda Auto zveřejnit, kolik aut za celý loňský rok vyrobila a prodala. Zatímco v minulých letech rostly výsledky o dvouciferná čísla, nyní se předpokládá jednociferný nárůst. Automobilka pro loňský rok plánovala výrobu 700 tisíc aut, kvůli odstávkám jich bylo nejspíš o 20 tisíc méně. Jaký je plán výroby v tomto roce, zatím firma nezveřejnila.